SAS koncernens säljer återstående ägarandel i Rezidor till Carlson Companies

May 25, 2007 15:02

SAS koncernen och USA-baserade Carlson Hotels Worldwide (“Carlson Companies”) har undertecknat ett avtal där Carlson idag köpt SAS koncernens 6,7% ägarandel i Rezidor Hotel Group AB (“Rezidor”) på totalt 10 117 200 aktier. Priset är baserat på den genomsnittliga stängningskursen under perioden 18-24 maj motsvarande 57,7 SEK per aktie eller en total summa på 584 MSEK. Efter transaktionen uppgår Carlsons ägarandel till 41,7% i Rezidor och SAS AB:s ägarandel till 0%.

SAS koncernens ägarandel på 6,7% var ett kvarvarande innehav från den framgångsrika börsnoteringen av Rezidor i november 2006. Som tidigare meddelat avsåg SAS koncernen att sälja innehavet vid lämplig tidpunkt efter en normal inlåsningsperiod på 6 månader.

Transaktionen kommer att ha en positiv kassaeffekt och påverkan på nettoskulden på ca 580 MSEK. Reavinsten uppgår till ca 500 MSEK för SAS koncernen.[1]

Transaktionen stängde den 25 maj 2007.

För ytterligare information kontakta Sture Stølen, IR chef, +46 8 797 1451

SAS GROUP INVESTOR RELATIONS

[1] Nettoeffekten på eget kapital blir 0 eftersom transaktionen tidigare är redovisad mot eget kapital enligt IAS 39.