SAS Resebarometer - Fortsatt intresse för privatresor trots konjunkturen

October 8, 2008 09:30

Ökning av privatresenärers vinterbokningar hos SAS Sverige.

Trots vikande konjunktur och oroligheterna på den globala finansmarknaden slutar inte svensken att resa på semester. SAS Sverige har en ökning av tidiga bokningar inför vintersäsongen jämfört med ifjol och har samtidigt laddat upp med 100 000 fler platser än under vintersäsongen två år tillbaka.Den skandinaviska marknaden är i ett internationellt perspektiv inte särskilt stor. Men skandinaver reser desto mer med över 140 miljoner privata resor per år. På de destinationer SAS Sverige trafikerar i Europa flög 4,5 miljoner privatresenärer 2007 enligt Luftfartsverket, av dessa flög 2,3 miljoner privaresenärer med SAS.

Störst tryck bland SAS destinationer inför årets skidsäsong har det varit till Östersund, Zürich och Milano, där man når skidorter såsom Åre, St Moritz och Champoluc. Men destinationen som växer kraftigast är München med österrikiska alperna inom räckhåll.

De flesta resorna sker dock inrikes vilket bekräftas av en undersökning som Karios Future International genomfört. På frågan om vilka länder man med största sannolikhet kommer att genomföra en privatresa till de närmaste tre åren svarade närmare 47 procent av svenskarna att de ser framför sig en resa inrikes i Sverige. Mer exotiska Thailand kom på sjätte plats med 15 procent av de svarande.

– I drömmen ser man framför sig resor långt bort och länge. Men när drömmarna ska översättas till verklighet så finns det flera aspekter att ta hänsyn till, bland annat plånboken. SAS kan dock konstatera att trots den rådande oroliga konjunkturen så är intresset för weekendresor ut i Europa stabilt, säger Ulf Hermansson Samell, marknadschef för SAS i Sverige.

Den bilden bekräftas av Kairos Future International som analyserat svenskars prioritering vid förändringar i plånboken. Karios Future ställde frågan vad man skulle prioritera om man fick 10 000 kronor extra per år respektive 10 000 kronor mindre per år. Med 10 000 kronor mer per år skulle de flesta, ungefär en femtedel, åka på en långresa i första hand och i andra hand kortare weekendresor. Alla andra förslag, såsom att amortera och spara, värderades lägre. Under sämre tider med 10 000 kronor mindre per år uppgav en femtedel att den långa resan får stryka på foten. Men de korta weekendresorna står sig däremot säkrare och flera andra utgifter valdes bort före, exempelvis sparande.

Slutsatsen är att de flesta resenärer inte är villiga att dra in på sina kortare semesterresor under bistrare konjunkturläge, även om fler kan komma att stanna hemma i Europa.

För att enkelt hitta lågprisbiljetterna till SAS Sveriges destinationer rekommenderas SAS lågpriskalender på www.sas.seFör ytterligare information:
Ulf Hermansson Samell, marknadschef SAS Sverige, 070-997 40 40
Linda Sjödin, informationschef SAS Sverige, tel: 08-797 11 13
SAS Sveriges presstjänst 08-797 33 30Informationsavdelningen Scandinavian Airlines Sverige