SAS har tecknat avtal om att sälja 13 MD80 flygplan och 12 reservmotorer

November 11, 2011 13:30

Scandinavian Airlines System, har tecknat ett avtal med Sunrise Asset Management, LLC, om att sälja 13 MD82/83/87 flygplan och ytterligare 12 reservmotorer. Sunrise Asset Management är ett dotterbolag till Allegiant Air, LLC (“Allegiant”), ett flygbolag baserat i Las Vegas. Ordervärdet uppgår till lite mer än 20 MUSD (140 MSEK), vilket inte beräknas ge någon resultateffekt. Leveransen av flygplanen och motorerna inleds omedelbart och beräknas vara klar i februari 2013.

Denna transaktion är ett ytterligare steg i SAS utfasningsprogram av flygplan i MD80-serien vilka ersätts av B737NG and A320. SAS har tidigare i år beställt flygplan av A320 NEO-serien. SAS har tidigare sålt flygplan till Allegiant och när leveransen slutförs, har SAS sålt 45 flygplan av MD80-serien.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Niklas Hårdänge, VP Corporate Finance/Asset Management, +46 70 997 1817

Sture Stølen, Head of SAS Group Investor Relations, +46 70 997 1451

SAS Group Investor Relations

SAS offentliggör denna information enligt svensk lag om värdepappersmarknaden och/eller svensk lag om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 11 november kl 13.30.