2,8 miljoner resenärer flög med SAS i juni

July 7, 2015 09:02

Som svar på en ökad efterfrågan bland SAS kunder ny-och återöppnade SAS under juni 44 säsongslinjer framför allt till destinationer i södra Europa. Under månaden valde totalt 2,8 miljoner passagerare att resa med SAS.

SAS minskade planenligt den totala kapaciteten under juni med 2,2%. Den minskade kapaciteten i kombination med den kraftiga trafikökningen föregående år gör att antalet passagerare minskade med 4,8% i juni. Trafiken på SAS europalinjer till/från Sverige ökade däremot som svar på ett utökat program och nya säsongslinjer. SAS totala kabinfaktor uppgick till 81,6%, vilket var 2,6 procentenheter lägre än föregående år.

–       Sommarsäsongen har börjat och under juni ny-och återöppnades 44 säsongslinjer som en direkt respons på att våra frekventa resenärer värdesätter ett ökat utbud till mer fritidsorienterade destinationer under sommaren. Vår långdistansflotta är ett annat exempel där vi gör kraftiga investeringar för våra kunder och i juni fasades det fjärde uppgraderade långdistansflygplanet in i trafik. Gensvaret från kunderna har varit mycket positiv och vi ser nu fram emot att utöka långdistansflottan med ytterligare tre flygplan, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den valutajusterade yielden^ och PASK* under maj (rapporteras med en månads fördröjning) var 5,6% respektive 0,6% högre än föregående år. Under juni 2015 förväntas den valutajusterade förändringen av PASK att bli lite lägre jämfört med föregående år.

^Yielden definieras som passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.

*PASK definieras som passagerarintäkter dividerat med erbjudna stolskilometer, ASK, exklusive charter.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

SAS pressjour, tel +46 8 797 2944