Fortsatt säsongsanpassning av trafiken

December 7, 2017 11:02

I november reste totalt 2,3 miljoner passagerare med SAS, en nedgång jämfört med november 2016, men en ökning med cirka 2% jämfört med november 2015. I jämförelse med 2016 påverkas trafikutvecklingen av SAS 70-årskampanj 2016 som ledde till rekordhöga trafikvolymer och kabinfaktorer samtidigt som yielden sjönk markant.

SAS anpassar i ökande grad nätverket och produktionen efter säsongsförändringarna i efterfrågan bland de som reser ofta. Till följd av den säsongsmässigt lägre efterfrågan minskade därför SAS produktionen i november jämfört med oktober med 14%. I jämförelse med november föregående år var produktionen oförändrad.

Under hösten 2016 genomförde SAS en 70-årskampanj vilket bidrog till att SAS redovisade rekordhöga trafikvolymer och kabinfaktorer samtidigt som yielden sjönk markant. Mot bakgrund av detta samt ökad säsongsanpassning sjönk trafiken på SAS inrikes- samt Europa/intraskandinaviska linjer med nästan 2% under november. Den ökade produktionen på de säsongsbetonade fritidslinjerna fortsatte att tas emot väl och 5% fler passagerare valde att resa med SAS på dessa linjer i november. På de interkontinentala linjerna minskade SAS kapaciteten med 3% och trafiken sjönk med 13%.

– I takt med hur efterfrågan säsongsmässigt utvecklas anpassar vi nätverket för vår målgrupp. Samtidigt fortsätter vi att investera i vårt kunderbjudande, vilket uppskattas av våra kunder. Under hösten har vi uppgraderat loungerna i Chicago och Paris samt öppnat en ny lounge i Oslo och en Café Lounge i Bergen. Vi ser nu fram emot att fortsätta investera i kunderbjudandet samtidigt som vi effektiviserar den interna organisationen för att ytterligare stärka SAS konkurrenskraft, säger Rickard Gustafson, VD och koncernchef i SAS.

Den valutajusterade yielden^ och PASK ökade med 9% respektive 1% under november 2017 jämfört med november 2016.