Over åtte millioner reisende med SAS Braathens hittil i år

December 7, 2004 12:07

SAS Braathens transporterte i alt 744.000 passasjerer innenriks og internasjonalt i november, viser trafikktallene som ble offentliggjort i dag. Det er en økning på 7,5 prosent sammenlignet med november 2003. Hittil i år har SAS Braathens hatt nærmere 8,2 millioner reisende, eller 3,5 prosent flere enn i tilsvarende periode i fjor.

I Norge fløy 577.500 passasjerer med SAS Braathens i november, en økning på 4,8 prosent. På de intra-skandinaviske rutene ble det registrert 51.000 passasjerer, som er 23,4 prosent flere enn i samme måned i fjor. Antall passasjerer på rutene til øvrige europeiske destinasjoner økte med 16,1 prosent til 115.700.

– Bakgrunnen for at så mange reiser med oss er at vi ser en vekst i formuesoppbyggingen i husholdningene, sier administrerende direktør Petter Jansen i SAS Braathens. –I følge Statistisk Sentralbyrå har konsumet for husholdningene hittil i år økt med 4,4 % i forhold til i fjor, sier Jansen.

Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) var veksten i rutetrafikken på SAS Braathens’ samlede rutenett 10,3 prosent. Samtidig økte kapasiteten (ASK) med 2,6 prosent.

Kabinfaktoren på det samlede rutenettet gikk opp med 4 prosentpoeng til 57,2 prosent i november. På norsk innenriks lå kabinfaktoren på 56,3 prosent – 3,1 prosentpoeng høyere enn for tilsvarende måned i fjor.

SAS Braathens Kommunikasjonsavdeling