SAS Braathens transporterte 846.000 passasjerer i juni

July 7, 2005 12:30

Totalt 846.000 passasjerer fløy med SAS Braathens i juni. Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) var det en økning på 1,6 prosent, og kapasiteten (ASK) økte med 0,9 prosent.

— Justert for effekten av fjorårets produksjonsomlegging på de intraskandinaviske rutene, lå trafikken i juni på omtrent samme nivå som for ett år siden, sier administrerende direktør Petter Jansen i en kommentar. Selv om SAS Braathens i dag flyr en vesentlig mindre andel av trafikken på det intraskandinaviske ruteområdet enn i fjor, ble nedgangen i det totale antall passasjerer i juni bare 3,0 prosent.

SAS Braathens’ trafikktall for juni viser at selskapet transporterte 642.300 passasjerer på sine norske ruter denne måneden, sammenlignet med 654.200 passasjerer i samme måned i fjor.

– Endringen på -1,8 prosent i antall passasjerer henger sammen med at vi hadde en forrykende juni måned i fjor. Det var den første hele måneden SAS Braathens fløy med sine nye, lave helårspriser i Norge, og etterspørselen var stor. Nå er vi inne i en mer normal trafikksituasjon, og vi er godt fornøyd med trafikktallene, sier Petter Jansen.

I betalte passasjerkilometer (RPK) gikk trafikken i Norge ned 0,1 prosent, mens kapasiteten økte med 0,7 prosent. Kabinfaktoren gikk ned 0,5 prosentenheter til 65,9 prosent.

Antall passasjerer på selskapets europeiske ruter økte med 6,1 prosent til 166.900. I RPK var trafikkøkningen i Europa på 8,0 prosent, og kapasiteten økte med 5,7 prosent.

Totalt for hele rutenettet var den gjennomsnittlige kabinfaktoren 68,7 prosent i juni. Det var 0,5 prosentenheter høyere enn i samme måned i fjor. Gjennomsnittlig kabinfaktor på Europa-rutene lå på 72,7 prosent – 1,6 prosentenheter høyere enn i juni i fjor.

Hittil i år har SAS Braathens transportert 4.304.400 passasjerer.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør, tlf 95 71 55 16
Knut Løvstuhagen, seniorrådgiver, tlf 48 21 50 05