Ängelholm- Helsingborgs flygplats först ut med fingeravtryck

November 21, 2006 20:29

Nu kan du resa inrikes med hjälp av ditt fingeravtryck. Idag lanserades SAS nya biometrilösning på Ängelholms flygplats. Med hjälp av ditt fingeravtryck matchas du till ditt incheckade bagage. Det underlättar vid incheckningen och ökar säkerheten.Ängelholm-Helsingborgs flygplats är den första i Sverige som får det nya biometrisystemet installerat som standard. Tidigare har systemet testats på Kallax flygplats i Luleå där det fick ett varmt mottagande.

– Ängelholms flygplats är en viktig destination för oss och vi har en lång historia av att flyga resenärer till och från Ängelholm sedan början av 60-talet. Därför lanserar vi biometrisystemet här som en av de första flygplatserna i landet, säger Michael Throxe, Director Corporate Sales på SAS Sverige

Enklare att resa
Fördelarna är många med det nya och världsunika systemet. Du lämnar ditt fingeravtryck i bagageinlämningen och sedan i gaten. På så sätt kopplas du automatiskt till det incheckade bagaget. Det nya systemet innebär att du slipper visa upp foto-ID – ditt fingeravtryck fungerar som identifiering. Efter att resan påbörjats raderas automatiskt ditt fingeravtryck ur systemet. Det är frivilligt om du vill använda ditt fingeravtryck eller ej. För den som vill så går det förstås fortfarande att resa med ID-kort.

– Vi arbetar hårt på att göra det alltmer smidigt och enkelt att flyga med SAS inom Sverige. Med den nya biometrilösningen går incheckningen snabbare, säger Michael Throxe

Systemet gäller för incheckning på alla resor med Nya Inrikesflyget. Biljetterna börjar från 450 kronor. Hittills har fler än 24 000 resenärer rest till eller från Ängelholm för 450 kronor.

Biometrisystemet är utvecklat av företaget Precise Biometrics. Med införandet blir SAS även det första flygbolaget som lever upp till de säkerhetskrav som fastslogs av EU i våras. På sikt kommer fingeravtrycksläsning att ske vid samtliga flygningar i Skandinavien. Tekniken beräknas beröra cirka 10 miljoner resenärer per år.
Michael Throxe, Director Corporate Sales, Scandinavian Airlines Sverige, tel: +46 709 44 22 72 SAS Sveriges Presstjänst tel: +46-8-797 3330Korta fakta om SAS Scandinavian Airlines Sverige AB, ett dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 44, från och inom Sverige.

Scandinavian Airlines är det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.