SAS Braathens har ny tariffavtale med SBK

April 6, 2006 13:12

SAS Braathens og SAS Braathens Kabinforening (SBK) har blitt enige om en ny, 2-årig tariffavtale. Avtalen omfatter ca. 800 medlemmer av SBK. Den kom i stand bare noen timer etter at Norsk Kabinforening sa nei til en tilsvarende avtale og innledet en streik som har lammet store deler av flytrafikken til SAS Braathens i dag.

– SAS Braathens Kabinforening har vist stor ansvarsfølelse og kompromissvilje for at vi skulle få til denne avtalen, sier administrerende direktør Petter Jansen i en kommentar.

– For eksempel har SBK gått med på én uke mindre ferie på sommeren, nettopp i den perioden da vi har størst trafikk, mot at medlemmene skal kunne ta den igjen på et annet tidspunkt. På den annen side gir avtalen de berørte kabinansatte mer forutsigbar arbeidstid, slik at de har større muligheter til å planlegge sin fritid.

– Totalt sett er avtalen vi nå har kommet frem til med SBK veldig lik den vi hadde håpet å få på plass med NKF. Da kunne vi ha utjevnet forskjellene mellom de to gruppene og dermed oppnådd lik lønn for likt arbeid. Dessverre ble det ikke slik. NKF innledet i morges en streik som ikke bare ytterligere vil undergrave publikums tillit til SAS Braathens – den er også ødeleggende for SAS Braathens som selskap og arbeidsgiver.For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Cathrine Foss Stene, kommunikasjonsdirektør SAS Braathens, telefon 95715516
Siv Meisingseth, informasjonssjef SAS Braathens, telefon 95716145