SAS Braathens transporterte 673.100 passasjerer i februar

March 7, 2006 12:30

SAS Braathens transporterte 673.100 passasjerer på sitt regulære rutenett i februar. Det var 1,6 prosent flere enn i februar 2005. Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) økte trafikken med fem prosent, mens kapasiteten (ASK) ble redusert med én prosent. Kabinfaktoren ble forbedret med 3,7 prosentenheter til 64,8 prosent.

På selskapets rutenett i Norge var antall passasjerer 516.000 i februar, en økning på 0,1 prosent sammenlignet med ett år tidligere. Uttrykt i RPK lå trafikkøkningen på 1,1 prosent mens kapasiteten gikk ned fire prosent. Den gjennomsnittlige kabinfaktoren for februar var 62,2 prosent – 3,2 prosentenheter høyere enn i februar i fjor.

SAS Braathens kunne notere en vekst i passasjerantallet på sitt europeiske rutenett på 7,8 prosent, til 125.300 passasjerer. Uttrykt i betalte passasjerkilometer (RPK) var det en økning på 10,7 prosent, samtidig som kapasiteten var bare 3,8 prosent høyere enn i februar i fjor. Kabinfaktoren ble dermed forbedret med 4,2 prosentenheter til 68,6 prosent.

Den intraskandinaviske trafikken til SAS Braathens viste også fremgang, med en økning i antall passasjerer på 5,1 prosent til 31.800. Mens kapasiteten ble redusert med 1,8 prosent sammenlignet med februar 2005, var trafikkveksten i RPK på 5,1 prosent. Kabinfaktoren på de intraskandinaviske rutene i februar lå på 61,7 prosent. Det var 4,1 prosentenheter høyere enn ett år tidligere.

– Trafikken i februar utviklet seg tilfredsstillende. Dette skjedde til tross for usikkerheten som ble skapt i markedet på grunn av forstyrrelsene vi hadde i ruteprogrammet i slutten av januar. Det er gledelig å kunne konstatere en vekst både i trafikken og i kabinfaktoren på samtlige ruteområder, sier kommersiell direktør Johnny Skoglund i en kommentar.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Siv Meisingseth, informasjonssjef SAS Braathens, telefon 95 71 61 45