SAS Sverige utökar med fem nya linjer i Europa

November 16, 2006 10:13

SAS Sverige fortsätter att expandera och under våren startar ytterligare fem direktlinjer från Stockholm till Europa. Först ut är München och därefter lanseras linjer till Palma de Mallorca, Malaga, Glasgow och Reykjavik.

– Vi möter kundernas efterfrågan på fler direktlinjer från Sverige. Med dessa nya linjer ger vi våra resenärer bättre möjlighet att med reguljärflyg ta sig till och från populära resmål, säger Susanne Dahlberg, kommersiell chef för SAS Sverige. Vi befäster samtidigt SAS Sveriges position som bolaget med det största linjenätet från Sverige.

Först ut att lanseras är linjen mellan Stockholm och München. Den 12 februari är det trafikstart. Vi svarar på efterfrågan från affärsresenärer såväl som från semesterresenärer, som dras till stadens uteliv och närheten till Alperna. Totalt kommer SAS Sverige tillsammans med Lufthansa att erbjuda fem avgångar dagligen mellan Stockholm och München.

Malaga och Palma de Mallorca är populära resmål för semesterresenärer som vill uppleva sol, bad och golf. Den 31 mars öppnar den nya linjen till Mallorca och den 28 april går första turen till Malaga. Avgångar till Malaga sker måndagar, onsdagar och lördagar, och tillsammans med vår partner Spanair finns fem avgångar i veckan att välja på. Och till Palma de Mallorca avgår flyg från Stockholm på lördagar.

Den 16 april öppnar direktlinjen till Glasgow. Linjen kompletterar existerande linje mellan Stockholm-Edinburgh och förstärker bolagets position i Skottland. Glasgow är en av de starkast växande regionerna i Europa. Staden blev nyligen även korad till “europeisk favoritstad” av tidningen Conde Nast Traveller och efterfrågan på resor har ökat. Planerade avgångar är måndagar och fredagar.

Stockholm – Reykjavik startar den 27 april. Både affärs- och fritidsresandet mellan Stockholm och Reykjavik är ökande och den nya direktlinjen kommer att erbjuda även västfinländska passagerare goda resmöjligheter.

Resor till och från München, Malaga, Palma de Mallorca, Glasgow och Reykjavik ingår i “Nya Europaflyget” med enkelbiljetter från 650 kronor. Det är säljstart den 16 november och samtliga linjer trafikeras av antingen MD80 eller Boeing 737.
För ytterligare information var god kontakta:
Susanne Dahlberg, kommersiell chef, Scandinavian Airlines Sverige, tel: +46-70 997 5074
Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 44, från och inom Sverige
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.