EgyptAir blir ny medlem i Star Alliance

October 16, 2007 17:00

Star Alliance Chief Executive Board har idag beslutat att acceptera EgyptAir som ny medlem i den globala alliansen.

– Egypten är en mycket viktig marknad för flyget i Afrika, med en stor potential för både
affärs och fritidsresenärer. Vi är stolta över att EgyptAir, ett förstklassigt flygbolag , har valt att gå med i Star Alliance, och på så sätt markerar hur betydelsefullt det är att tillhöra en flygbolagsallians, säger Jaan Albrecht Star Alliance CEO.
– EgyptAir blir en idealisk medlem i Star Alliance och många passagerare kommer att få
uppleva kundfördelarna med alliansen speciellt i marknader där Star Alliance hittills inte varit representerade.

EgyptAir kommer att tillföra nio unika destinationer till Star Alliance världsomfattande linjenät vilket totalt blir mer än 17,700 dagliga flygningar till 944 destinationer i 161 olika länder. Inkluderade i dessa siffror är de fyra nya medlemmarna Air China, EgyptAir, Shanghai Airlines samt Turkish Airlines.
Air China och Shanghai Airlines blir officiellt medlemmar i Star Alliance i slutet av detta år. Turkish Airlines under 2008 och för EgyptAir kommer integrationsprocessen att ta cirka 18 månader.

EgyptAir bildades i maj 1932 som det första flygbolaget i Mellanöstern och Afrika. De blev det sjunde flygbolaget som anslöts sig till IATA och 2004 blev EgyptAir det första IOSA certifierade flygbolaget i Mellanöstern och Afrika.

Star Alliance bildades den 14 maj 1997. Medlemmar i alliansen är Air Canada, Air New Zealand, ANA, Asiana Airlines, Austrian, bmi, LOT Polish Airlines, Lufthansa, Scandinavian Airlines, Singapore Airlines, South African Airways, Spanair, SWISS, TAP Portugal, THAI, United och US Airways. Regionala medlemmar är Adria Airways (Slovenia), Blue1 (Finland) and Croatia Airlines.

SAS Group Corporate Communications