HTFs strejk fortsätter – flygtrafik ställs in även tisdag den 29 maj

May 28, 2007 13:15

Förhandlingarna mellan HTF/SCCA och SAS/FlygArbetsgivarna har ännu inte lett till en överenskommelse. SAS Sverige har därför tvingats ställa in även tisdagens trafik.

Dagens beslut innebär att sammanlagt 1200 avgångar ställts in och 90.000 passagerare påverkats på grund av HTFs strejk.

– Förhandlingarna fortsätter nu i samverkan med medlarna och vi gör vad vi kan för att nå en överenskommelse, säger Anders Ehrling, VD i SAS Sverige. Men en avgörande utgångspunkt för oss är att vi kan flyga våra kunder dit de vill, när de vill. Vi kan inte acceptera krav som t ex innebär att man inte kan flyga hem från sina släktingar på annandag jul, avslutar Anders Ehrling.

Omfattningen av HTFs strejk
SAS Scandinavian Airlines består av fyra flygbolag; SAS Sverige, SAS Danmark, SAS Norge och SAS International. Strejken bland SAS Sveriges kabinanställda påverkar endast SAS Sveriges flygningar. Strejken påverkar inte övriga flygbolags flygningar.

Alla SAS Sveriges flygningar är fortsatt inställda på grund av HTFs strejk med undantag för nedanstående flygningar:
· Stockholm – London City Airport

Alla SAS Internationals direktflygningar till och från USA och Asien flyger fortsatt som planerat.

Alla flygningar som genomförs av SAS Danmark och SAS Norge flygs fortsatt som planerat, även till/från Sverige.
· SAS Danmarks flygningar mellan Köpenhamn och Stockholm identifieras med flygnummer som börjar med 400
· SAS Norges flygningar mellan Oslo och Stockholm identifieras med flygnummer som börjar med 800
· SAS Danmark genomför alla flygningar mellan Göteborg och Köpenhamn
· SAS Danmark genomför alla flygningar mellan Jönköping och Köpenhamn
· SAS Danmark genomför flygningarna SK1631/SK1632 mellan Göteborg och Frankfurt

Kontinuerlig uppdaterad information, samt regler för ombokning och återbetalning finns på http://www.sas.se.
För ytterligare information var god kontakta:
Pressjour, Scandinavian Airlines Sverige, tel: +46-8-797 33 30
Korta fakta om SAS Scandinavian Airlines Sverige AB, ett dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 44, från och inom Sverige.