Ljust för förenklad bagagehantering inrikes - idag avslutas ett lyckat bagagetest till Luleå och Åre-Östersund

April 15, 2007 13:35

Sedan januari 2007 har ett bagagetest genomförts på Arlanda. Under testet har alla resenärer som rest med Star Alliance och SAS till Åre-Östersund och Luleå via Arlanda haft möjlighet att hämta ut sitt bagage vid ankomsten. Nu summeras testet och resultatet är mycket positivt.– Vi har under testperioden fått mycket positiv respons både från resenärer och turistnäringen. Vi kommer därför från SAS sida att göra allt vad vi kan för att vi ska hitta en permanent lösning för alla resenärer till SAS samtliga 13 inrikesdestinationer, säger Peter Nilsson Inrikeschef SAS Sverige.

Testet är ett samarbete mellan SAS, Tullverket och LFV Stockholm-Arlanda flygplats. Sedan den 15 januari har passagerare som rest med Star Alliance inte behövt ta bagaget genom tullfiltret på Arlanda och sedan checka in det på nytt. Testet har haft en begränsad omfattning och enbart berört passagerare till Åre-Östersund och Luleå. Testperioden avslutas den 15 april.

Eftersom testet riktat in sig på några få flygplatser har bagagehanteringen blivit dyr. Men en projektgrupp har nu i uppdrag att utvärdera testet och försöka hitta en fullskallig och mer ekonomisk lösning för samtliga SAS inrikesdestinationer. Ambitionen är att detta ska kunna införas till vintertidtabellen 2007-08.

– Vi arbetar för att Arlanda ska vara en smidig och effektiv flygplats. Det här försöket är ytterligare ett steg i det arbetet. Vi hoppas att hitta ett långsiktigt tillvägagångssätt tillsammans med övriga aktörer säger Claes Hagström, operativ chef för LFV Stockholm Arlanda Flygplats.

Informationsavdelningen Scandinavian Airlines SverigeFör mer information var god kontakta:
SAS Sveriges presstjänst, tel +46 8 797 33 30
Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 49, från och inom Sverige.
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.