Lofast viktig for turismen

November 30, 2007 14:00

– Lofast gjør det enklere for oss å selge Lofoten til turister i utlandet, sier Ola Strand i SAS. Han feirer åpningen med knallpriser sørover og økt kapasitet.Toppsjefen i SAS Norge, Ola Strand, er med på åpningen av Lofotens fastlandsforbindelse på lørdag. Med seg har han en åpningsgave til regionen i form av svært lave flypriser på nyåret. I en hel uke etter åpningen selger SAS billetter fra Evenes til Oslo fra 250 kroner, og da er bagasje, frokost, kaffe og te inkludert.

Enklere vei til Lofoten
– Vi vil gratulere Lofoten med ny fastlandsforbindelse. Dette er en viktig dag for regionen, men også for oss i SAS. Vi flyr inn tusenvis av turister fra hele verden til en av Norges desidert vakreste naturperler. Nå blir det enda enklere å komme seg til Lofoten, og vi regner med at etterspørselen vil øke, sier Ola Strand.

Øker til 32 avganger
SAS har allerede desidert flest avganger til og fra Evenes, men øker likevel kapasiteten fra sommerprogrammet. Sist sommer hadde selskapet 29 ukentlige avganger, og dette økes til 32 ukentlige i slutten av mars.

Strand sier at SAS vil følge nøye med på etterspørselen til Evenes fremover, og at det er naturlig å vurdere å øke kapasiteten ytterligere hvis trafikken øker slik han håper.

– SAS har 40 kontorer over hele verden som bygger merkevaren Norge i utlandet. I Japan blir vi omtalt som “Airline of the Aurora”, og vi jobber hele tiden for at mange flere skal få oppleve de fantastiske kystlandskapene våre. Lofast er med på å gjøre denne jobben enklere for oss, sier Strand.

SAS feirer Lofast-åpningen, med gode priser både til sør-Norge og til Europa. Reiseperioden er 7. januar til 9. mars.

——————
Kontaktinformasjon for journalister:
Informasjonssjef Thomas Midteide
Mail: thomas.midteide@sas.no
SAS Norge er landets største flyselskap med 440 avganger i døgnet, og er et heleid datterselskap i SAS konsernet. Selskapet driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Årlig frakter SAS Norge om lag 10 millioner passasjerer. Resultatet for 2006 var 361 millioner kroner.

SAS Norge har 62 fly, 54 av dem er Boeing 737, 6 er av typen Fokker 50 mens 2 er av typen Avro 70. SAS har omtrent 160 destinasjoner, og SAS Norge opererer 57 av disse direkte i og fra Norge. 17 av destinasjonene innenriks. Om lag 3500 medarbeidere arbeider i selskapet, som har sitt hovedkontor på Fornebu ved Oslo.

SAS Norge lanserte i oktober 12 nye fritidsdestinasjoner i Europa.