Release 3: Med anledning av Scandinavian Airlines flight SK 2748

September 12, 2007 08:44

Scandinavian Airlines bekräftar härmed att ett av bolagets flygplan, en Dash 8-400 (Q400) med flight nummer SK 2748 från Köpenhamn till Palanga har varit involverad i en incident. Flygplanet fick tekniska problem och besättningen beslutade att flyga till Vilnius flygplats (Litauen) där olyckan inträffade kl 01:36 lokal tid idag.

Trots att det för närvarande inte finns ytterligare detaljer tillgängliga kring incidenten kan vi bekräfta att det fanns 48 passagerare och 4 besättningsmedlemmar ombord. Alla passagerare evakuerades efter landningen och inga skador har rapporterats.

Ett speciellt tränat SAS team är för närvarande på väg till Vilnius för att hjälpa alla passagerare och besättningsmedlemmar.

Den kanadensiska tillverkaren av Dash 8-400, Bombardier, har startat en process för att utveckla ett inspektionsprogram. För säkerhets skull rekommenderar Bombardier starkt att alla flygplan globalt av denna typ med 10 000 landningscykler eller mer skall ställas på marken tills den rekommenderade inspektionen är genomförd.

Scandinavian Airlines och Widerøe har redan beslutat att ställa hela sin Dash 8-400 flotta på marken tills något annat meddelas. Inget flygplan kommer att användas inom verksamheten innan dessa inspektioner har genomförts på alla flygplan

Alla flygbiljetter på Scandinavian Airlines flygningar bokade fram till söndagen den 16 september kan ombokas. Förfrågningar gällande ombokningar skall ställas till försäljningsstället.

Information om inställda flygningar kan fås på http://www.sas.dk och http://www.sas.se.

Nära anhöriga till passagerarna ombord SK 2748 kan kontakta SAS på följande nummer:

Mediacentret kan kontaktas på följande nummer:
+46 8 797 2944 SAS Group Corporate Communications