SAS genindsætter Dash8/Q400 i trafik

October 3, 2007 12:06

Efter ett omfattande inspektionsprogram och utbyte av delar återinsätter nu SAS sina flygplan av typ Dash8/Q400 i trafik. Trafiken inleds på torsdag och sedan kommer successivt fler flygplan i trafik vartefter de är testade och klara.

Det var efter två olyckor, i Aalborg 9 september och Vilnius 12 september, som SAS valde att sätta hela Q400-flottan på marken för att byta ut de delar som identifierats som orsak till olyckorna. Det rör sig om en aktuator i huvudlandningsstället som hade drabbats av rostangrepp.

SAS tog tidigt beslutet att byta ut samtliga aktuatorer, vare sig de var drabbade av rost eller inte. Därmed gick SAS ett steg längre än vad Luftfartsmyndigheter och flygplanstillverkare hade krävt.

SAS har utfört omfattande inspektioner av såväl huvudlandningsställ som noslandningsställ och långt mer omfattande inspektioner än vad Luftfartsmyndigheter och flygplanstillverkare har krävt. De flygplan som nu återinsätts i trafik har därefter genomgått omfattande testflygningar och fått nödvändiga luftvärdighetsbevis av myndigheterna.

Åtta av Scandinavian Airlines Q400 är nu färdiga att sättas i trafik; fem i Danmark och tre i Sverige. Testflygningarna med resterande flygplan i flottan fortsätter och de kommer successivt att sättas i trafik. I Danmark går första turen till Hamburg under torsdagen och i Sverige går första turen till Örnsköldsvik. I Danmark blir det totalt sju flygningar med Q400 under torsdagen och i Sverige blir det fyra flygningar. SAS förväntas ha fullt trafikprogram senast den 15 oktober. Wideroe planerar att ta tre av sina fyra Q400 plan i trafik på torsdagen och det fjärde på söndag.

SAS kommer att inleda diskussioner med Bombardier om kompensation för de kostnader och förlorade intäkter som orsakats av att flygplanen stått på marken i cirka tre veckor.

SAS Group Corporate Communications