SAS gennemfører ekstra kontroller på sin flåde af Q400 fly – udover myndighedskravene

September 10, 2007 12:06

SAS’ kunder og medarbejdere skal kunne stole på, at flysikkerhed er SAS første prioritet.

Efter søndagens havari i Aalborg, hvor et af landingsstellene på et fly af typen Q400 kollapsede ved landingen, har SAS i dag den 10. september haft møde med flyfabrikanten Bombardier.

Fabrikanten har bekræftet, at det, der skete i Aalborg, aldrig tidligere er sket på den aktuelle flytype hos noget andet luftfartsselskab i verden.

SAS gennemfører regelmæssige kontrol- og vedligeholdelses programmer, som opfylder gældende myndighedskrav. SAS har dog efter samråd med Bombardier, og på trods af at dette skal ses som en isoleret hændelse, besluttet at gennemføre et antal ekstraordinære kontroller på landingsstellet på hele vores flåde af Q400 fly, som ligger uden for myndighedskravene.

Med omgående virkning gennemføres derfor en ekstraordinær inspektion af samtlige fly af den aktuelle type. Arbejdet igangsættes med det samme. Samtlige fly beregnes at være inspiceret indenfor 4 døgn.

SAS vurderer, at disse ekstraordinære inspektioner, som nu gennemføres i samråd med fabrikanten, ikke kommer til at påvirke den planlagte trafik.

Parallelt vil de skandinaviske luftfartsmyndigheder, via skandinavisk Tillsynskontor (STK), kontinuerligt blive orienteret om programmet.

SAS Group Corporate Communications

Bilag
Vedligeholdelsesprogrammet for Q400 er baseret på de krav som flyfabrikanten Bombardier stiller sammen med Transport Canada.

SAS har ud fra disse krav sammensat et vedligeholdelsesprogram, som er godkendt af Skandinaviska Tilsynskontoret (STK) til at blive anvendt på SAS Q400.

Programmet består af følgende hovedelementer:

L-Check: en visuel inpektion af flyet for at sikre, at det er luftdygtigt samt en del smøring og tests. Interval 50 flytimer.

A-Check: en noget større inspektion, som også indeholder smøring, tests og kontroller. Interval 500 flytimer.

C1-Check: en stor kontrol af de fleste af flyets systemer og dele.
Interval 5000 flytimer.

C2-Check: stor kontrol af visse struktur dele og visse systemer. Interval 8000 flytimer.

C3-Check: stor kontrol af visse struktur dele, specielt omkring motor og visse systemer. Interval 12000 flytimer.

Derudover vil der nu blive udført ekstra kontroller på landingsstellet.