SAS koncernens trafiktal för april 2007: Fler passagerare men lägre kabinfaktor

May 8, 2007 11:07

SAS koncernens flygbolag transporterade 3,4 miljoner passagerare under april 2007 vilket är 6,8% fler än 2006. Kabinfaktorn sjönk under månaden med 2,3 p.e. och uppgick till 71,0%.

Kabinfaktorutvecklingen var positiv för SAS Braathens, Scandinavian Airlines Sverige, Widerøe och airBaltic, men svagare för övriga bolag. Den något svagare totala kabinfaktorn, jämfört med 2006, beror också på strejken i Köpenhamn under april.

– Marknadsutvecklingen var fortsatt god under april och detta bidrog till att passagerartillväxten och yielden utvecklades i rätt riktning. Det finns idag inga tecken på en avmattning i konjunkturen eller på flygmarknaden. Osäkerhet kvarstår dock om styrkan i tillväxten, konkurrenssituationen framöver samt utvecklingen av flygbränslepriserna, säger Mats Jansson VD och koncernchef.

För ytterligare information om SAS koncernens trafiktal, vänligen kontakta
Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451

Trafiktal påvirket af strejke
April-trafiktallene for SAS Danmark blev mod månedens slutning påvirket af en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse blandt kabinepersonalet.

“Indtil den tre dage lange overenskomststridige arbejdsnedlæggelse ramte SAS og ikke mindst vore kunder, lå trafiktallene for april til at blive på niveau med samme måned sidste år. Nu må vi se fremad, og hver dag sikre, at vore kunder får en god service.,” siger adm. direktør i Scandinavian Airlines Danmark, Susanne Larsen.