SAS koncernens trafiktal för juni 2007: SAS koncernen över 40 miljoner passagerare på tolvmånadersbasis

July 6, 2007 11:02

SAS koncernens flygbolag transporterade 4 miljoner passagerare under juni 2007 vilket är 6,9% fler än 2006. På tolvmånadersbasis passerade SAS koncernen under juni 40 miljoner passagerare. Kabinfaktorn var i nivå med föregående år och uppgick till 76,4%.

Kabinfaktorutvecklingen var positiv för Scandinavian Airlines Sverige, Scandinavian Airlines International, Widerøe, Blue1 och airBaltic.

– Den goda marknadsutvecklingen fortsatte under juni och detta bidrog till att antalet passagerare utvecklades i rätt riktning samtidig som kabinfaktorn var stabil och yielden ökade.

– Den fortsatt positiva utvecklingen är glädjande, men osäkerhet kvarstår om den framtida styrkan i tillväxten, konkurrenssituationen framöver samt utvecklingen av flygbränslepriserna. Den goda yieldutvecklingen för maj visar på en fortsatt god marknad och att vi har framgång med vår kapacitetsstyrning samt de nya kommersiella initiativen, kommenterar Mats Jansson, SAS koncernens VD och koncernchef.

För ytterligare information om SAS koncernens trafiktal, vänligen kontakta
Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451

Stabil og positiv udvikling i SAS Danmark

Produktionen i juni måned for det danske SAS selskab lå 5% over sidste års produktion. Passagermængden udviklede sig positivt og steg med 2% i forhold til juni 2006. Den gennemsnitlige kabinefaktor endte på 77%.

”Trafiktallene for juni viser en fortsat stabil og positiv udvikling. Vi har flere passagerer end samme måned sidste år og de seneste tolv måneder har vi totalt haft 8,2 millioner passagerer. Kabinefaktoren i juni er på flotte 77 procent, og det lille fald i forhold til samme måned sidste år skyldes en større produktion, herunder at vi har ombygget vore Airbus 321 fly, der nu rummer 14 sæder mere,” siger administrerende direktør i SAS Danmark, Susanne Larsen.