SAS Norge ansetter miljøsjef

August 13, 2007 07:00

SAS Norge øker fokuset på miljø, og ansetter egen miljøsjef. Helge Hafstad får det overordnede ansvaret for selskapets miljøarbeid.- Vi skal øke fokuset ytterligere på miljø i SAS Norge, sier Helge Hafstad (46). Det er mange bekker små som skal samkjøres, for selskapet gjør allerede mye bra på miljøfronten, sier han.

Vil redusere fotavtrykket
SAS har som mål å redusere miljøpåvirkningene som følger av selskapets drift mest mulig, og å etterlate seg et stadig mindre fotavtrykk i naturen. Arbeidet dreier seg om alt fra å spare drivstoff og navigere effektivt til å resirkulere brusboksene som selges om bord.

– I SAS har vi effektive prosjekter for drivstofføkonomisering, som har redusert CO2-utslippene våre mye. Vi har også fått to nye Boeing 737-fly i sommer som er de mest miljøvennlige flyene som finnes per i dag, sier Hafstad. Disse flyene har 70 prosent lavere utslipp enn de første passasjer-jetflyene som kom for femti år siden, og de har rundt 5 prosent lavere utslipp enn dagens fly. Det viser at teknologien bidrar mye til miljøarbeidet over tid, forteller Hafstad.

Lang erfaring med miljøstyring
Hafstad har i mange år jobbet med navigasjonsplanlegging i selskapet, og har lang erfaring med miljøstyring innen luftfart. Han har også ansvaret for SAS Norges miljørapport.

– Vi er mange som jobber med miljøforbedringer i SAS, men det er viktig for oss å ha kompetanse og ressurser som er dedikert fullt og helt til miljøarbeidet, sier administrerende direktør Ola Strand. Han tror miljøspørsmål vil bli stadig viktigere både for flyselskapene og for passasjerene i tiden fremover.

——————
Kontaktinformasjon:
Miljøsjef Helge Hafstad: 95 71 90 90
Informasjonssjef Thomas Midteide: 95 71 71 04SAS Norge er landets største flyselskap med 440 avganger i døgnet, og er et heleid datterselskap i SAS konsernet. Selskapet driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Årlig frakter SAS Norge om lag 10 millioner passasjerer. Resultatet for 2006 var 361 millioner kroner.