SAS presenterar rapport om svenska äventyrare, turister och företagare i Kina

March 15, 2007 10:00

Den 25 mars 2007 inviger SAS sin nya flyglinje mellan Stockholm och Beijing. Det är en efterlängtad flyglinje eftersom resandet till Kina har ökat med över 300 % sedan 1995 och idag startas två nya svenska företag i Kina – varje vecka! Om detta, och mycket mera, handlar SAS nya rapport Stockholm – Beijing: Om svenska äventyrare, turister och företagare i Kina.Rapporten beskriver de svensk-kinesiska handelsförbindelserna från 1700-talet fram till idag. Från Ostindiska Kompaniets resor till Kanton via Ericssons första affär med Shanghai i slutet av 1800-talet till svenska småföretagare i Kina. Från att till största delen ha varit stora svenska företag som har etablerat sig på den kinesiska marknaden, visar det sig nu att fler och fler små och medelstora företag vågar ta steget till Kina.

– Vi vill trafikera de linjer våra kunder efterfrågar, säger Lars Lindgren, VD för Scandinavian Airlines International. Och nu ser vi en enorm uppgång i efterfrågan på resor till Kina från våra kunder.

– Beijing är porten till hela Kina och även till många andra platser i Asien. – Och vi vill vara stödvingar till det svenska näringslivet. Genom vårt direktflyg till Beijing och Air Chinas omfattande inrikesnät gör vi det lätt att flyga till nya affärsmöjligheter – även bortom de allra största städerna i Kina, säger Marie-Louise Kjellström, försäljningsdirektör i SAS Sverige.

Sven Hedin, Kina-Gunnar och Hertig Larson är några av Sveriges första riktiga entreprenörer i Kina. I rapporten porträtteras dessa personer, men också dagens turister, äventyrare och företagare som är glada över att avståndet mellan Sverige och Kina blivit lite kortare.

– Det finns en sån energi i Beijing, säger Eva Biörck, delägare i det skandinaviska designföretaget Chang & Biörck med bas i Beijing. Staden har en positiv energi jag inte har upplevt någon annanstans. Och alla personer – jag får möta en sådan mångfald genom att bo här.

Antalet svenska företag i Kina har stadigt ökat och idag finns cirka 400 svenska företag i ett 50-tal kinesiska städer. Hälften av dessa finns i Beijing och Shanghai, men svenska företag finns nu i städer som Chengdu, Shenzhen och Xi’an. Städer som aldrig har varit närmare Sverige än nu.
För ytterligare information var god kontakta:
Ulrika Fager, pressansvarig, SAS Sverige, tel: +46-70-997 3451
SAS Sveriges presstjänst +46-8-797 3330
Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 44, från och inom Sverige
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.