SAS Sverige accepterar medlarnas bud

May 18, 2007 16:44

Det bud som medlarna presenterade under eftermiddagen accepterades av FlygArbetsgivarna/SAS Sverige. Budet accepterades inte av HTF/SCCA.

Budet innehöll en kostnadsram på 10,2 % över 3 år där parterna årligen, under fredsplikt, skall överenskomma hur lönehöjningen skall disponeras. Det finns således ett utrymme att disponera lönehöjningarna till lönejustering och/eller förändringar i tjänstgöringsvillkoren.

HTF har, enligt egen uppgift, den senaste tiden tecknat 12 kollektivavtal inom olika branscher som alla har en kostnadsram på 10,2%. Inom flygbranschen tecknade HTF nyligen det så kallade lokalflygavtalet på 38 månader och 10,3%. Lokalflygavtalet omfattar kabinanställda på Skyways och Golden Air.

– Jag har väldigt svårt att förstå varför HTF ställer större krav på kostnadsökningar på SAS Sverige än på våra konkurrenter. SAS Sveriges kabinanställda har redan idag ett avtal med bättre villkor än de kabinanställda som är anställda på konkurrerande flygbolag som också är HTF-organiserade. Det gäller löner såväl som pensioner, försäkringar och tjänstgöringsvillkor, säger Anders Ehrling VD SAS Sverige.

– Medlingen fortsätter, men nu måste HTF ta sitt ansvar och visa på handlingskraft. Jag kan inte acceptera att vi blir särbehandlade på den svenska marknaden, avslutar Anders Ehrling.

Informationsavdelningen Scandinavian Airlines SverigeAnders Ehrling, VD, Scandinavian Airlines Sverige, tel: +46-709 97 19 37
Pressjour, Scandinavian Airlines Sverige, tel: +46-8-797 33 30
Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 51, från och inom Sverige.
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.