SAS utnyttjar optioner på två Next-Generation Boeing 737 flygplan

October 12, 2007 13:00

SAS Scandinavian Airlines meddelar idag att flygbolaget har utnyttjat sina optioner att köpa två Next-Generation Boeing 737-800 flygplan. Tillskottet stärker SAS Scandinavian Airlines 737-flotta och möjliggör för bolaget att utöka antalet linjer, såväl inrikes som inom Europa. Flygbolaget kommer att utrusta de nya flygplanen med den bränslesparande ving-konstruktionen Blended Winglets.

– SAS har satt upp höga mål för att stärka sin position på den nordeuropeiska marknaden. Tack vare de nya flygplanen kan vi öka antalet avgångar och öppna nya linjer i vårt nätverk. På så sätt erbjuder vi kunderna ännu bättre service. Vi har länge haft ett miljötänkande, så därför välkomnar vi att 737-flottan minskar utsläppen markant, säger Mats Jansson, VD och koncernchef för SAS.

SAS-koncernen har en flotta på 88 Boeing 737. Tidigare i år levererades två nya Boeing 737-700 till SAS Norge.

– Boeing 737 har förbättrats fortlöpande för att möta de nya kraven från marknaden. Next-Generation 737 är det tekniskt sett mest avancerade och tillförlitliga medelstora (single-aisle) flygplanet, men har också miljövänliga inslag såsom den bränslesparande vingkonstruktionen Blended Winglets och bromsar av kolfiber med lägre vikt. Från 2008 finns de lättare bromsarna på alla nya 737-modeller som ett kostnadsfritt tillval, säger Marlin Dailey, försäljningsdirektör med ansvar för Europa, Ryssland och Centralasien, Boeing Commercial Airplanes.

De två nya Boeing 737-800-planen levereras under 2009.För ytterligare information, v g kontakta:
Hans Ollongren, SVP Corporate Communications +46 70 997 1950
Sture Stölen, VP Investor Relations +46 70 997 1451