SAS vann statens upphandling av inrikesresor

July 11, 2007 17:35

SAS kom ut som det vinnande flygbolaget när resultatet av statens upphandling av inrikesresor presenterades i eftermiddags. Staten valde SAS Sverige som leverantör på samtliga 53 inrikeslinjer som SAS lämnat offert på.– Vi känner oss sporrade av att en av våra största och viktigaste kunder ger oss fortsatt förtroende att flyga dem till alla våra destinationer i Sverige, säger Anders Ehrling, VD för Scandinavian Airlines Sverige.

Beskedet innebär att SAS blir leverantör för statens resor inom Sverige. Totalt rör det sig om 53 linjer som SAS ansvarar för. Upphandlingen har genomförts av statens ansvariga myndighet FMLOG och berör all inrikestrafik.

– Vi ser en ökning bland affärs- och tjänsteresor och beslutet i statens upphandling är ännu ett kvitto på att vi arbetar åt rätt håll när det gäller att utveckla vårt erbjudande, säger Marie-Louise Kjellström, försäljningsdirektör för Scandinavian Airlines Sverige.

Avtalen avser perioden 2007-09-01 till 2008-09-30, med möjlighet till förlängning på ytterligare 1 år.

Bakgrund
Försvarsmakten Logistik (FMLOG) är upphandlingsansvarig myndighet avseende flygresor inom ramen för den statliga inköpssamordningen (SFS 1998:796). Denna upphandling berör inrikesresor i Sverige. Avtalet träder i kraft 2007-09-01 och fram till 2008-09-30 med optioner om förlängning med 1år, dvs. längst tom 2009-09-30
För ytterligare information var god kontakta:
Marie-Louise Kjellström, Vice President Region Sweden, tel: +46-70-997 15 77
Stefan Larsson, Director Sales – Key Account Management, tel: +46 706 265033
Scandinavian Airlines Sverige pressjour. Tel: +46-8-7973330
Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2500
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 53, från och inom Sverige.
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.