SAS växer på Göteborg och Landvetter – Först ut: två nya linjer till Spanien

October 9, 2007 10:22

Idag startar SAS nya linje mellan Göteborg och Malaga. Det är den första av två nya linjer mellan Göteborg och Spanien. I början av november lanseras även linjen Göteborg – Barcelona. Blomstrande näringsliv i Göteborgsregionen med ökat antal affärsresor till följd samt ökat intresse från turister, inte minst från Syd- och Mellaneuropa är några av anledningarna för den ökade satsningen på Landvetter.- Göteborg är en viktig marknad för oss. Både turismen och affärsresandet till och från Göteborg ökar. Därför fokuserar vi allt mer på Landvetter för vår flygtrafik, säger Tobias Jönsson Europachef SAS Sverige. – SAS och partners flyger direkt till 20 destinationer inrikes och inom Europa från Göteborg och vi planerar att starta upp fler linjer fram till 2011.

Den nya linjen gör att fler göteborgare kan njuta av Costa del Sol eller åka på skidsemester till Sierra Nevada.

Göteborg-Barcelona börjar trafikeras den 2 november och blir den enda direktlinjen till centrala Barcelona från Göteborg. Linjen kommer också att ha goda förbindelser vidare med SAS systerbolag Spanair till bland annat Las Palmas, Madrid och Alicante.

Fler Spanska turister till Göteborg
De nya linjerna är även ett svar på den ökade efterfrågan från Spanska turister och affärsresenärer. Enligt Nuteks undersökning om turism i Sverige är Spanien en av fyra marknader varifrån fler väljer Sverige som resmål på semestern. Alltfler spanjorer intresserar sig för Göteborg som resmål. Bara i år har resorna från Spanien till Göteborg ökat med 45 procent jämfört med 2006*.

Linjen Göteborg-Malaga kommer att opereras med B737-800 och Göteborg-Barcelona med MD-80.

Biljetterna till Spanien kostar från 650 kronor enkel resa.

* Statistik från Nutek. 16573 resenärer från Spanien till Göteborg jan-aug 2007 jämfört med samma period 2006.För mer information var god kontakta:
SAS Sveriges presstjänst, tel +46 8 797 33 30
Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2800
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 44, från och inom Sverige.
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.