Status Q400 pr. 24. september

September 25, 2007 12:06

I forbindelse med havariet i Vilnius den 12. september besluttede SAS, at samtlige fly i flåden af typen Dash 8-Q400 skulle sættes på jorden. Dette bekræftedes senere af de skandinaviske luftfartsmyndigheder og omfatter 27 fly – 23 hos Scandinavian Airlines og 4 hos Widerøe.

Ved de kontroller, som blev gennemført af SAS og Widerøe, har man fundet korrosion – i større eller mindre grad – på hovedlandingsstellet på samtlige fly bortset fra to. Korrosionen blev opdaget i en komponent, som ikke er omfattet af flyfabrikantens vedligeholdelsesprogram, og som således ikke skal kontrolleres af operatøren.

Kontrollerne omfatter både hovedlandingsstellet og næsehjulet, og er betydeligt mere omfattende end hvad der foreskrives af fabrikant og myndigheder.

SAS har besluttet at udskifte samtlige dele i landingsstellet som var årsag til havariet i Aalborg (actuator pistons og rod ends), uanset om det er nødvendigt eller ej. Vi har et samarbejde med Bombardier og Goodrich – som producerer landingsstellet – om leverance af nødvendige reservedele, men adgangen til reservedele er en flaskehals, og leverancerne tager længere tid end forventet.

Vi regner med, at de kontroller og udskiftning af komponenter som kræves, vil føre til at vore Q400 står på jorden i mindst en uge endnu.

SAS sætter først flyene i trafik igen efter vi har fået en præliminær rapport fra havarikommissionen i Vilnius, men vi vil også kræve fuldstændig indsigt i, hvad der var årsag til en incident med en Q400, som tilhører Augsburg Airways (Lufthansa Regional) i München den 21. september, som blev tvunget til at lande, uden at næsehjulet blev fældet ud.

En godkendelse fra de skandinaviske luftfartsmyndigheder gennem STK (Skandinavisk Tilsynskontor) er ligeledes en forudsætning. Derefter vil samtlige fly gennemgå et omfattende testprogram og prøveflyvninger, inden de til slut gradvist kan sættes i trafik igen.

Anklageren i Stockholm har parallelt med luftfartsmyndighedernes undersøgelser af hændelserne indledt en forundersøgelse mod SAS under overskriften “forårsage fare for tredje mand”. SAS samarbejder med anklageren i sagen men afviser bestemt anklagerens mistanke.

I mellemtiden arbejder Scandinavian Airlines Danmark og Sverige samt Widerøe intensivt med at finde løsninger for de kunder, som rammes af annullerede flyvninger, ved omdisponering af kapacitet indenfor koncernen, triangelflyvninger og indhyring fra andre selskaber. Antallet af annullerede flyvninger er i øjeblikket ca. 60-70 pr. dag i Danmark, ca. 20 pr. dag i Sverige og for Widerøe’s vedkommende 3-4 flyvninger pr. dag.

Det alternative trafikprogram vil blive forlænget til den 30. september. Den økonomiske effekt af flyforbudet beregnes til 10-15 MSEK pr. dag.