Vedr. Scandinavian Airlines flight SK2748

September 12, 2007 12:06

Som en konsekvens af, at SAS med øjeblikkelig virkning og indtil videre har valgt at tage samtlige 27 Dash8/Q400 fly ud af produktion, så er SAS Danmark nødt til at annullere en række flyvninger. En liste over annullerede fly kan findes her.

Et Dash8/Q400 fly med flynummer SK2748 på vej fra København til Palanga i Lithauen var involveret i en ulykke i Vilnius Lufthavn kl. 01.36 lokaltid onsdag den 12. september. Der var 48 passagerer og 4 crew ombord på flyet. Alle blev evakueret fra flyet efter landingen, og alle er uskadte.

Flyet oplevede tekniske vanskeligheder med landingsstellet, og kaptajnen besluttede at gå ned i Vilnius lufthavn

Et hold special-trænet SAS personale er landet i Vilnius for at assistere alle passagerer og crew.

Den canadiske flyfabrikant af Dash8/Q400, Bombardier, er ifærd med at udvikle et inspektionsprogram. Som en forebyggende foranstaltning, anbefaler Bombardier på det kraftigste, at samtlige fly af denne type i verden, hvor landingsstellet har været i brug mere end 10.000 gange, bliver grounded, indtil den anbefalede inspektion har fundet sted.

Scandinavian Airlines og Widerøe har allerede besluttet at grounde hele flåden af denne flytype indtil videre. Intet fly vil blive frigivet til flyvning før disse inspektioner har fundet sted på alle flyindivider.

Alle billetter med Scandinavian Airlines afgange, som er booket til og med søndag 16. september kan ombookes eller refunderes.

Medieinformationscentret kan kontaktes på telefonnummer +46 8 797 29 44

SAS Group Corporate Communications