Åklagaren lägger ned förundersökning mot SAS

May 22, 2008 14:53

Åklagarämbetet i Stockholm lägger ned förundersökningen avseende misstanke om brott, “framkallande av fara för annan”, i samband med SAS haverier med Dash 8 Q400-plan i Aalborg respektive Vilnius den 9 och 12 september ifjol.- Det är glädjande och logiskt att åklagaren nu konstaterat, att SAS inte agerat felaktigt i samband med Q400-haverierna, säger Mats Jansson, SAS koncernchef.

Åklagaren inledde förundersökningen i september 2007 för att klara ut om SAS hade utsatt passagerare och anställda för fara genom att flyga med Dash 8 Q400 flygplan. SAS har i alla avseenden bistått åklagaren i arbetet med förundersökningen för att klarhet skulle kunna skapas i fallet.

– Såväl haverikommissionen i Danmark som flygplanstillverkaren har tidigare konstaterat att orsaken till de två aktuella händelserna låg i ett konstruktionsfel som inte kunde upptäckas i SAS myndighetsgodkända underhållsprogram, säger Mats Jansson.

SAS Group Corporate Communications
Bertil Ternert, informationschef SAS koncernen, +46 8 797 2081