Avtal klart med SAS piloter

April 1, 2008 15:58

SAS och Dansk Pilotförening (DPF), Norske SAS-Flygeres Forening (NSF) och Svensk Pilotförening (SPF) har den 1 april 2008 träffat ett tvåårigt kollektivavtal avseende löner och allmänna tjänstgöringsvillkor. Avtalsperioden är 1 april 2007 t o m 31 mars 2009. SAS har nu fleråriga avtal med samtliga 39 fackföreningar i koncernen. Avtalet ligger på ungefär samma nivå som den genomsnittliga löneutvecklingen på den skandinaviska marknaden.

Parterna är överens om att under kommande år, i gemensamma arbetsgrupper, arbeta med centrala frågor så som produktivitetsförbättringar och arbetstidsregler.

– Avtalet innebär att vi nu har grundläggande förutsättningar för en fortsatt stabilitet i vår produktion de närmsta åren. Nu kan vi använda all energi och kraft för att implementera Strategi 2011 i en förändrad marknadsbild med bl a ökande konkurrens och rekordhöga bränslepriser, säger SAS VD och koncernchef Mats Jansson.

– Det är med stor lättnad vi nu kan rikta blicken och energin framåt mot de utmaningar som ska tacklas i förbindelse med nya flygplan och piloternas bidrag till implementeringen av Strategi 2011, säger Mogens Holgaard, ordförande för Dansk Pilotförening.

SAS Group Corporate Communications