Flytrafikken i gang igjen

February 2, 2008 08:53

Stengingen av OSL Gardermoen hele fredag kveld lammet flytrafikken i hele landet. I dag går flytrafikken stort sett som normalt.Gardermoen åpnet for begrenset trafikk litt før 00.30 i natt. SAS Norge gjennomførte 21 flygninger utenom rutetid etter dette i natt for å få så mange passasjerer som mulig frem. Ansatte jobbet overtid hele natten for å få dette til, og for å klargjøre for trafikken i dag.

Mange fly på feil flyplass
På grunn av at Gardermoen var stengt hele kvelden var det mange fly som måtte returnere til andre flyplasser i går kveld. SAS Norge hadde seks fly på Torp, seks fly i Bergen, ett fly i Stavanger og ett i Dublin som alle egentlig skulle vært på Gardermoen for trafikk i dag. Likevel har trafikken stort sett gått som normalt så langt i dag, med små forsinkelser.

Været i går forhindret hele 115 flygninger som ble kansellert, mens 300 flygninger ble gjennomført. SAS Norge bestemte tidlig i går at de som ikke ønsket å reise denne helgen kunne få pengene tilbake eller booke om til en annen helg om de ønsket det.

Kan utsette turen
– Det er mange som skulle på helgetur til slekt og venner, som på grunn av været ikke kom seg av gårde i går kveld. Da skjønner vi godt at de ønsker å droppe turen, og heller reise en annen gang. Selv om vi ikke har ansvaret for været er det helt greit for oss, uansett hvilken billettklasse man hadde i går, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS.

Utfordringene i dag er å få måket nedsnødde fly, og at piloter og flyvertinner må ha den lovpålagte hvilen de skal i henhold til luftfartsloven. Mange jobbet i hele natt, og SAS må sette inn ekstra mannskap så langt det lar seg gjøre i dag.

For status for dagens trafikk henviser vi til OSLs og Avinors hjemmesider som har detaljert oversikt. Vi anbefaler også de som har bekreftede billetter med våre fly i dag til å møte opp i god tid, siden det kan være mange mennesker på flyplassen.