Mest presis i Europa

December 11, 2008 08:45

SAS-passasjerene er de som kommer oftest frem i tide. Statistikk fra den europeiske luftfartsorganisasjonen kårer skandinavene til de mest presise i luften det siste halvåret.Det er halvårsstatistikken til Association of European Airlines som viser at SAS var det mest punktlige flyselskapet i Europa de siste seks månedene.

– Vi flyr forretningsfolk på kryss og tvers av hele landet hver dag. Felles for dem alle er at de vil komme frem til avtaler i tide, og ikke minst tilbake til familien sin når de har lovet, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS Norge.

I statistikken er det målt over 180.000 SAS-avganger det siste halve året, og ingen andre flyselskap kunne måle seg med punktligheten til det skandinaviske selskapet. KLM kom på andre plass, og Finnair på tredje plass.

– Vi har jobbet hardt for å få en punktlighet i verdensklasse, og det er gøy å se at alle tiltakene våre virker. Å gjøre et fly klart mellom en ankomst og neste avgang er et skikkelig lagarbeid. Når alle jobber så godt sammen som vi gjør nå gir det resultater, sier Johansen.

SAS har i år tatt i bruk flere teknologiske nyvinninger for å spare passasjerene for unødvendig venting. Eksempler er bruk av biometri ved boarding, og et eget utviklet samband som effektiviserer prosessen med å klargjøre flyet.

Hele statistikken til AEA finner du her:
——————
Kontaktinformasjon for journalister:
Informasjonssjef Knut Morten Johansen
Mail: knut-morten.johansen@sas.no
www.sas.no/no/Om-SAS-Norge/Presse/SAS Norge er landets største flyselskap med 440 avganger i døgnet, og er et heleid datterselskap i SAS konsernet. Selskapet driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Årlig frakter SAS Norge om lag 10 millioner passasjerer. Resultatet for 2007 var 912 millioner kroner.