Rekordlav dollar gir USA-boom

April 10, 2008 14:45

Torsdag vippet dollarkursen under fem kroner. Nordmenn bruker anledningen til å bestille reiser, og SAS opplever nå rekordbookinger til USA.
Dollaren har ikke vært lavere mot norske kroner på 28 år, og nordmenn kaster seg over reiser til USA. New York og andre populære amerikanske destinasjoner er historisk billige som feriemål, og nordmenn får nå svært god valuta for pengene – bokstavelig talt.

– Vi ser en fantastisk økning på antall reiser fra Norge til USA. Bare i mars økte antall USA-bestillinger med nær 70 prosent, sier kommersiell direktør Johnny Skoglund i SAS Norge.

Øker nesten 200 prosent
Alle destinasjonene til USA øker markant, men spesielt Washington DC, Chicago og Seattle øker mye i Norge. SAS tilbyr sammen med partneren United Airlines over 60 destinasjoner i hele USA.

– Klassikeren New York opplever også en kraftig økning, og vi merker at det blir flere nordmenn om bord jo lavere dollaren kommer, sier Skoglund. Han sier at i sommer er norske USA-bestillinger i flere perioder opp mot 200% høyere enn i fjor. 2008 blir et rekordår for norske passasjerer til USA for SAS.

Vil ha mer komfort
Mange bruker den lave dollarkursen til å unne seg litt bedre komfort om bord, og særlig nordmenn kjøper seg nå opp til Economy Extra som har bedre plass og bedre servering.

– Nordmenn kjøper seg oftere opp enn våre svenske og danske naboer. Vi har lansert en ny prismodell, og ser at etterspørselen øker på grunn av enda mer konkurransedyktige priser til USA, sier Skoglund.

——————
Kontaktinformasjon for journalister:
Informasjonssjef SAS International, Anders Lindström, Telefon: +46 (0)709 97 33 94
Kommunikasjonsdirektør SAS Norge Thomas Midteide, Telefon: 95 71 71 04