Sammenblanding av flytyper

June 21, 2008 10:32

SAS Norge og Transwede opererer ikke flytypen BAe146 slik mange medier skriver i dag.Teknisk Ukeblad har i sin siste utgave en sak om mulige gasslekkasjer i flytypen BAe146. Bildene som følger saken på forsiden og i bladet er av et fly i SAS-farger, og bladet hevder også i artikkelen at SAS benytter BAe146 mellom Oslo og London. Dette er ikke riktig, og Teknisk Ukeblad har blandet sammen to flytyper i denne saken.

SAS Norge og Transwede må presisere at vi ikke opererer flytypen BAe146. Flyet som er i trafikk mellom Oslo og London, og som er leiet inn fra Transwede, er av typen Avro70. Denne flytypen har andre motorer og systemer enn BAe146, og har aldri vært knyttet til problemstillingen Teknisk Ukeblad tar opp.

NTB sendte i går ut melding om at SAS Norge skal slutte å operere BAe146 basert på en sak i Teknisk Ukeblad. Det er altså ikke riktig at vi opererer denne flytypen mellom Oslo og London slik det står i saken. Verken SAS Norge eller Transwede har flytypen BAe146 i flåten.

Et innleid flyselskap opererer ruten København – Stavanger i en periode for SAS Danmark med en BAe146. Flyet er godkjent både av SAS og av luftfartsmyndighetene. Luftfartstilsynet i Danmark dementerte i går at denne flytypen har et typeproblem knyttet til gasslekkasje slik det hevdes i Teknisk Ukeblad.
——————
Kontaktinformasjon for journalister: