SAS dömt i norsk tingsrätt

May 20, 2008 15:11

I Asker och Bærum tingsrätt har SAS Norge blivit dömt att betala 132 miljoner norska kronor i ersättning till Norwegian i ett civilrättsligt mål.– För tillfället koncentrerar vi oss på att hantera konsekvenserna av Avinor-strejken, och vi får se över domen i detalj när tillståndet för norsk luftfart har normaliserats. Men det är stor sannolikhet att vi överklagar, säger Ola Strand, SAS Norges VD.

Norwegians stämning grundar sig i en olaglig insyn för flera år sedan i bokningssystemet Amadeus. SAS beklagar de olägenheter Norwegian har haft i samband med detta, men avvisade i rätten att det skulle ha medfört en ekonomisk förlust för Norwegian.

– Norwegian gav oss tillgång till Amadeus, men den norska “Høyesterett” har fastslagit att vi inte hade rätt att använda informationen på det sätt som skedde. Vi erkänner att vi har gjort fel och beklagar det å det djupaste. Men vi har självklart aldrig gjort något för att skada Norwegian, och menar att vi heller inte har orsakat någon förlust för Norwegian, säger Ola Strand.

SAS Group Corporate Communications

Thomas Midteide, kommunikationsdirektör SAS Norge