SAS flyger de olympiska idrottarna och delegationerna från Skandinavien till OS i Peking

July 25, 2008 08:00

De tre skandinaviska olympiska kommittéerna och OS-trupperna flyger med SAS till Peking under augusti månad i egenskap av att SAS är de olympiska kommittéernas flygpartner i samband med OS i Peking 2008.

SAS ansvarar för flygtransport av alla skandinaviska idrottare och delegater, samt deras familjemedlemmar till och från Peking i samband med OS under augusti. Totalt kommer SAS att flyga mer än 1500 skandinaviska OS-deltagare.

De tre skandinaviska olympiska kommittéernas beslut att välja SAS som flygbolag understryker SAS engagemang och stöd till de skandinaviska idrottarna och SAS starka nätverk till Peking från både Köpenhamn och Stockholm. För närvarande har SAS avgångar till Peking 13 gånger i veckan, dagligen från Köpenhamn och sex gångar i veckan från Stockholm.

– Vi stödjer stolt de skandinaviska länderna och idrottarna vid de olympiska spelen i Peking nästa månad och är därför glada att få vara flygpartner till respektive lands olympiska kommitté, säger Lars Sandahl Sørensen, VD för Scandinavian Airlines International. Vi har inte bara de bästa anslutningarna till Peking utan även den bästa komforten för att säkerställa att idrottarna kommer fram utvilade för att kunna prestera maximalt.

– Det känns naturligt att SAS är vår samarbetspartner avseende flygresor, säger Stefan Lindeberg, ordförande för Sveriges Olympiska Kommitté. Det här är en bra lösning för den svenska OS-truppen och för Sveriges Olympiska Kommitté.

– Vi valde SAS utifrån de positiva erfarenheter som vi har haft vid tidigare Olympiska Spel samt det positiva samarbete vi har haft med SAS genom åren, säger Karl Chr. Koch, generalsekreterare för Danmarks Idræts-Forbund.

– Norges Olympiska Kommitté och Sportförbund har valt SAS eftersom de har erfarenhet av sport och kännedom om idrottarnas särskilda önskemål kring resan, säger Morten Schønfeldt Marknadschef för Norges Olympiska Kommitté och Sportförbund. SAS eftersträvar alltid de bästa och mest flexibla lösningarna.För mer information, vänligen kontakta:
Anders Lindström, Head of Media and PR, Scandinavian Airlines International
Tel: +46 (0)709 97 33 94; e-mail: anders.lindstrom@sas.se

Besök gärna också SAS Internationals media sektion (www.flysas.com/media), där man kan ladda ner media kit, högupplösta bilder och de senaste nyheterna.
Scandinavian Airlines International

Scandinavian Airlines International is the long-haul operator of SAS with 1.4 million passengers per year. The fleet consists of Airbus A330s and A340s, serving 10 destinations: New York, Chicago, Washington, Seattle, Bangkok, Beijing, Tokyo, Dubai, Copenhagen and Stockholm. In 2008, SAS International will launch flights to Delhi.
The company is also responsible for the SAS Group’s sales and market activities in EMEA, Asia Pacific and North America.