SAS koncernens trafiktal för juni 2008: Fortsatt tillväxt, något svagare kabinfaktor, men stabilare yieldutveckling förväntas

July 7, 2008 11:03

SAS koncernens trafik ökade med 3,5% under juni och antalet passagerare uppgick till 4 miljoner – en uppgång med 0,3% jämfört med förra året. Kapaciteten ökade med 5,9% vilket medförde att kabinfaktorn minskade med 1,8 procentenheter till 74,7%.

Yielden i maj blev som förväntat ned med 5,4%. För juni bedöms yieldförändringen vara stabil och indikationerna visar på et nivå omkring det samma som juni 2007.

– Den positiva trafikutvecklingen är glädjande i en miljö som präglas av ökad konkurrens och för mycket kapacitet. Kabinfaktorn var något svagare medan yielden börjar få en ökad stabilitet genom effekten av införda bränsletillägg. Ätgärderna inom profit 2008 är under implementering och eventuella ytterligare åtgärder kan ej uteslutas p.g.a. ett fortsatt högt oljepris, säger Mats Jansson, VD och koncernchef.

För ytterligare information om SAS koncernens trafiktal, vänligen kontakta
Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451

Fler flög med SAS första halvåret men kabinfaktorerna försämrades
SAS Sverige hade fler passagerare årets första halvår jämfört med samma period förra året. Särskilt stor var ökningen i den intraskandinaviska trafiken, +21,8 %. Norra Sverige hade en positiv utveckling, med starka ökningstal på Luleå (9 %), Kiruna (+11%), Skellefteå (+27%) och Umeå (+10%). Samtidigt minskade kabinfaktorn på alla marknader, mest på Inrikes, -7,7 procentenheter.

– Jag äv väldigt glad över att fler valde att flyga med oss på SAS det senaste halvåret, säger Susanne Dahlberg, kommersiell chef i SAS Sverige. Vi har dock stora utmaningar. De dramatiskt ökade oljepriserna gör det viktigare än någonsin att anpassa trafikutbudet så att det matchar efterfrågan på varje destination. Vi fortsätter därför att noga följa utvecklingen på svagare sträckor och att successivt justera vårt program.

För mer information var god kontakta:
Susanne Dahlberg, kommersiell chef, Scandinavian Airlines Sverige, tel +46 70 997 5074
Scandinavian Airlines Sveriges presstjänst, tel +46 8 797 3330