SAS koncernens trafiktal för maj 2008: Ökad passagerartrafik med svagare Yield

June 10, 2008 11:14

SAS koncernens trafik ökade med 12,5% under maj jämfört med förra året och kabinfaktorn förbättrades med 0,7 procentenheter till 71,7%. Starkast var tillväxten i airBaltic samt i SAS Sverige delvis på grund av konflikten i maj förra året.

Totalt antal transporterade passagerare ökade med 5,8% till 2,9 miljoner. Yielden under maj bedöms dock sjunka med cirka 5-6%.

– Ökningen av passagerartrafiken visar att marknadsutvecklingen fortsatt är relativt god, samtidigt som vår produkt är efterfrågad. Kabinfaktorn ökar vilket är glädjande. Yielden minskar dock, men vi har infört bränsletillägg som successivt kommer att stödja yielden framöver. I vårt åtgärdsprogram Profit 2008, som lanserades i april, ingår dessutom att från och med hösten reducera kapaciteten med 6-7% vilket ytterligare kommer att stödja yieldens utveckling positivt framöver , säger Mats Jansson, VD och koncernchef.

För ytterligare inforation om SAS koncernens trafiktal, vänligen kontakta
Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451
—————————————————————————–

SAS Danmarks trafiktal i maj 2008

Maj måneds produktion for det danske SAS selskab (målt i tilgængelige sædekilometre – ASK) lå 3,5% over sidste års produktion. Passagermængden (målt i betalte passagerkilometer) faldt med 0,2% i forhold til maj 2007.

Den gennemsnitlige kabinefaktor faldt i forhold til maj måned sidste år med 2,6 procent-point og endte på 69,7%.

I januar overgik halvdelen af København-Oslo ruten til SAS’ norske selskab, hvilket påvirker SAS Danmarks trafiktal negativt i hele 2008.

Korrigeret herfor vil SAS Danmark’s trafiktal vise en stigning på 1,3% i antal passagerer i maj måned i forhold til maj måned 2007.

“Jeg er glad for at vore passagertal stiger, og at der er god efterspørgsel efter SAS produkter. Vi vil et stykke tid endnu opleve, at trafiktallene er påvirket af Q400 situationen, hvor vi for at opretholde vores trafikprogram har indhyret kapacitet af større fly på flere destinationer,” siger adm. direktør Susanne Larsen.

Nøgletal Maj 08 Maj 07 Forandring
ASK (mill.) 786 759 +3,5%