SAS koncernens trafiktal för november 2008: Kraftiga kapacitetsjusteringar kompenserar till viss del en svagare efterfrågan

December 5, 2008 11:07

SAS koncernens trafik minskade under november med 12,9 % och antalet passagerare uppgick till 2,7 miljoner. Kabinfaktorn minskade under månaden med 1,4 procentenheter och uppgick till 64,5 %. För oktober månad var yielden för Scandinavian Airlines 1,3 % högre än föregående år. Att efterfrågan minskar syns tydligt på den interkontinentala trafiken i framförallt Asien

Scandinavian Airlines reducerade kapaciteten med 6,8 % under månaden, vilket till viss del kompenserar den lägre efterfrågan. Trots detta sjönk Scandinavian Airlines kabinfaktor med 2,4 p.e och uppgick till 66,4 %. Spanairs kapacitet reducerades med 26.2%, vilket är en viktig del i de omfattande resultatåtgärderna för bolaget.

– Kapaciteten minskade totalt inom koncernen med 11 % vilket är helt nödvändig anpassning till den kraftiga konjunkturförsvagningen vi nu ser. Vi kan inte utesluta ytterligare kapacitetsanpassninger under 2009. Att yielden var upp 1,3 % är positivt i denna utmanande miljö, säger Mats Jansson koncernchef och VD SAS Koncernen.

För ytterligare information om SAS koncernens trafiktal, vänligen kontakta
Sture Stølen, VP Head of SAS Group Investor Relations +46 8 797 1451

——————————————————–

SAS Norge transporterte 733.000 passasjerer i november

SAS Norge transporterte 733.000 passasjerer på sitt ordinære rutenett i november. Det var 11,5 prosent færre enn i samme måned i fjor. Uttrykt i betalte passasjerkilometer gikk trafikken ned med 12,1 prosent. Kapasiteten ble redusert med 0,3 prosent, og den gjennomsnittlige kabinfaktoren for måneden gikk ned med 7,7 prosentpoeng til 57,5 prosent.

Inklusive charter hadde SAS Norge 756.300 passasjerer i november. Hittil i år har selskapet transportert 9.801.000 passasjerer, som er 2,6 prosent flere enn i samme periode 2007.

På rutenettet i Norge ble det registrert 533.000 passasjerer, som var 17,7 prosent færre enn året før. I betalte passasjerkilometer (RPK) gikk trafikken ned med 21,1 prosent. Den tilbudte kapasiteten (ASK) ble redusert med 9,2 prosent, og kabinfaktoren sank med 8,4 prosentpoeng til 55,8 prosent.

Antallet passasjerer på rutene mellom de skandinaviske landene økte med 79,8 prosent til 68.600 passasjerer i november. Veksten har sammenheng med at SAS Norge fra årsskiftet overtok halvparten av produksjonen på ruten mellom Oslo og København fra SAS Danmark. Uttrykt i betalte passasjerkilometer var trafikkøkningen på 113,5 prosent, mens kapasiteten økte med 133,7 prosent. Kabinfaktoren gikk ned 5,4 prosentpoeng, til 56,8 prosent.

På de europeiske rutene transporterte SAS Norge 131.400 passasjerer i november. Det var en nedgang på7,8 prosent sammenlignet med året før. I betalte passasjerkilometer gikk trafikken ned med 7,7 prosent, kapasiteten økte med 3,3 prosent, og kabinfaktoren på 59,9 prosent var 7,1 prosentpoeng lavere enn for november 2007.

– Vi begynner nå å se effektene av finanskrisen i våre passasjertall, sier administrerende direktør Ola Strand i en kommentar. – SAS Norge arbeider derfor med å tilpasse kapasiteten til den synkende etterspørselen, en utvikling som vi tror vil forsterke seg i 2009.

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:
Thomas Midteide, kommunikasjonsdirektør, telefon 95 71 71 04