SAS mest punktlig i Europa

May 9, 2008 12:52

I en internasjonal statistikk er SAS Norge rangert som det mest punktlige flyselskapet i Europa. Nå tar de i bruk ny teknologi i kampen mot sekundene.Ingen flyselskaper i Europa var mer punktlige enn SAS Norge i april, og selskapet har vært Norges mest punktlige flyselskap hver måned det siste året. Tallene for europeiske flyselskapers punktlighet er hentet fra et amerikansk selskap som overvåker presisjonen til flyselskaper og lufthavner.

Fjær i hatten
– Vi jobber knallhardt for å bli det mest punktlige flyselskapet, og dette er en skikkelig fjær i hatten for våre ansatte både på bakken og i lufta, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge.

Når et fly kommer inn til parkering starter stoppeklokken og kampen mot sekundene for å få flyet klart til avgang igjen. Over 150 passasjerer skal av, og det skal ryddes og gjennomføres sikkerhetssjekk før flyet er klart til nye passasjerer. I tillegg skal flyet ha drivstoff, mat, teknisk sjekk og mye mer i løpet av en kort halvtime.

Lærer av Formel1
SAS tar nå i bruk ny teknologi for å gjøre stoppet på bakken mer effektivt. Teknologien fungerer omtrent som teamene i Formel1 har på sine pit-stop. Alle som jobber med å få flyet klart har nå en liten propp i øret hvor de kan følge med på alle prosessene som skal gjennomføres.

– Du vil se at flyvertinnen som ønsker deg velkommen om bord har en propp i øret. Hvis det er et problem med å laste bagasje under flyet vil hun få vite det med en gang, og det sparer mange sekunder, sier Midteide.

Ny programvare
SAS har tatt i bruk en spesialtilpasset programvare som gjør at mobiltelefonen fungerer som en walkie-talkie under bakkestoppet. Selskapet er det første flyselskapet som bruker denne løsningen for å gjøre flyets snuprosess mer effektiv.

– Innenlands var punktligheten til SAS Norge på hele 92,7 prosent i april noe som er helt i verdensklasse, sier Midteide. Han mener at den nye teknologien de startet å bruke har bidratt til det gode resultatet.

Hele statistikken kan leses på nettsiden Flightstats.com.

——————
Kontaktinformasjon for journalister:
Kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide
Mail: thomas.midteide@sas.no
SAS Norge er landets største flyselskap med 440 avganger i døgnet, og er et heleid datterselskap i SAS konsernet. Selskapet driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Årlig frakter SAS Norge om lag 10 millioner passasjerer. Resultatet for 2007 var 912 millioner kroner.

SAS Norge har 62 fly, 54 av dem er Boeing 737, 6 er av typen Fokker 50 mens 2 er av typen Avro 70. SAS har omtrent 160 destinasjoner, og SAS Norge opererer 58 av disse direkte i og fra Norge. 17 av destinasjonene er innenriks. Om lag 3500 medarbeidere arbeider i selskapet, som har sitt hovedkontor på Fornebu ved Oslo.

SAS Norge åpner 15 nye fritidsdestinasjoner i Europa i år.