SAS mest punktlig i Europa

July 9, 2008 15:53

I juni var SAS Norge det mest punktlige flyselskapet i hele Europa. Det er andre måned i år at det norske flyselskapet er på toppen av listen.Det er det amerikanske selskapet FlightStats som måler ankomsttider på alle de europeiske flyselskapene og sammenstiller funnene hver måned. Statistikken deres for juni er rykende fersk, og viser at SAS Norge troner helt på toppen som Europas mest punktlige selskap.

– Vi jobber knallhardt for å være blant de aller beste på punktlighet, og da er det gøy å se at det gir resultater. Vi vet hvor mye passasjerene våre verdsetter tiden sin, og da er det viktig for oss å fly når vi har lovet, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide.

Lærer av Formel 1
SAS tok tidligere i år i bruk ny teknologi for å gjøre stoppet på bakken mer effektivt. Teknologien fungerer omtrent som teamene i Formel 1 har på sine pit-stop. Alle som jobber med å få flyet klart til avgang har nå en liten propp i øret hvor de kan følge med på alle prosessene som skal gjennomføres.

– Når alle har fortløpende kontakt med hverandre får vi mye raskere kommunikasjon mellom de som fyller drivstoff, som skal rengjøre flyet eller skal levere mat. Ved slike telefonkonferanser ved hvert bakkestopp kan vi spare mange dyrebare minutter, sier Midteide.

Ny programvare
SAS har tatt i bruk en spesialtilpasset programvare som gjør at besetningens mobiltelefon fungerer som en walkie-talkie under bakkestoppet. Selskapet er det første flyselskapet som bruker denne løsningen for å gjøre flyets snuprosess mer effektiv.

SAS Norge var også Europas mest punktlige selskap i april, og var nummer tre på listen i mai måned.

——————
Kontaktinformasjon for journalister:
Kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide
Mail: thomas.midteide@sas.no
SAS Norge er landets største flyselskap med 440 avganger i døgnet, og er et heleid datterselskap i SAS konsernet. SAS Norge var Europas mest punktlige flyselskap i april og juni. Selskapet driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Årlig frakter SAS Norge om lag 10 millioner passasjerer. Resultatet for 2007 var 912 millioner kroner.

SAS Norge har 62 fly, 54 av dem er Boeing 737, 6 er av typen Fokker 50 mens 2 er av typen Avro 70. SAS har omtrent 160 destinasjoner, og SAS Norge opererer 58 av disse direkte i og fra Norge. 16 av destinasjonene er innenriks.

SAS Norge åpner 15 nye fritidsdestinasjoner i Europa i år.