SAS Resebarometer: Så reser svensken i sommar

June 4, 2008 10:09

Sommaren är snart här. Många svenskar har bokat sina semesterresor. I år seglar Split, Nice och Istanbul upp som sommarens populäraste resmål. Inom Sverige toppar Luleå. För de som vill fynda riktigt prisvärda resor finns London, Amsterdam, Malmö och Göteborg bland de heta tipsen. Tisdagar är veckodagen framför andra då det är lätt att hitta de prisvärda biljetterna.
– I SAS Sveriges första resebarometer¹ presenterar vi kundernas resebeteenden – dels de populäraste resmålen och var du kan hitta de billiga resorna under sommaren dels hur resenären prioriterar sitt resande, säger Ulf Hermansson-Samell, Marknadschef på SAS Sverige.

– Split är för andra året i rad hetaste resmålet när det gäller sol och bad. Populärast resa till storstad för och shopping är London och New York, jämfört med London och Paris förra året. Men alla semestrar inte utomlands. Hälften av alla privatresor sker inom landet³. Bland våra resenärer är Luleå är en klar favorit i sommar, säger Ulf Hermansson-Samell.

Nice är också i år ett av de populäraste resmålen inför semestermånaderna, medan Split och Istanbul har ersatt förra årets favoriter, Edinburgh och Aten.

Weekendresan viktigare än sparande
Möjligheten att resa iväg över en weekend prioriteras högt bland skandinaver. Med 10 000 kr mindre i plånboken skulle framförallt längre solsemestrar väljas bort. Kortare weekendresor prioriteras till förmån för saker som sparande, kläder och mat och nöjen. Detta enligt SAS trendundersökning ”Scandinavian Travel Trend Survey 2007”³. Undersökningen visar även att allt fler resenärer väljer att själva sätta samman sina semestrar på Internet med separat flyg, hotell och bil. 36 procent av alla skandinaver föredrar självpaketering framför att köpa paketresor, för att få ett så billigt pris som möjligt.

– Vi har blivit skickliga resenärer med höga krav. Vi blir bättre och bättre på att själva boka våra resor via Internet, checka in elektroniskt, jämföra pris och kvalitet och ta reda på allt om resmålet. Att ha flexibilitet i val av resmål, hotell och semesteraktiviteter blir allt viktigare, säger Ulf Hermansson-Samell.

Fynda bland 60 000 lågprisbiljetter
För de som fortfarande väljer mellan resmålen i sommar finns nu möjlighet att fynda bland 60 000 lågprisbiljetter (inrikes 450 kr, Europa 650 kr) för perioden juni-augusti. Flest billiga biljetter finns till London, Amsterdam, Helsingfors, Düsseldorf, Malmö och Göteborg. Bråttom att boka har de som planerar att resa till Istanbul, Nice eller Split, där intresset varit störst inför sommaren. Den som kan resa på en tisdag har störst chans att hitta prisvärda biljetter. Tisdagar sticker ut som bästa veckodagen för den som söker bra biljettpriser.

För att enkelt hitta lågprisbiljetterna till SAS Sveriges destinationer besök www.sas.se.

SAS Sveriges nästa resebarometer presenteras i oktober – inför vinter- och julresandet.

¹ Platsbarometern grundar sig på SAS Sveriges sålda resor för perioden juni – augusti 2008
³2 Scandinavian Travel Trend Survey 2007
Baserad på kvalitativa och kvantitativa data bland annat från en webundersökning utförd av Zapera (5378 respondenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland under 2007).För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulf Hermansson-Samell, Marknadschef SAS Sverige, 070-997 40 40

Informationsavdelningen Scandinavian Airlines Sverige
_____________________________________________________________
Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 35
Medarbetare: 2000
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 52, från och inom Sverige.
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.