SAS slutar flyga till Örnsköldsvik – satsar i Umeå

November 18, 2008 11:00

SAS lägger ner linjen Örnsköldsvik – Stockholm den 15 december.
Linjen har under en längre tid haft vikande passagerarantal och dålig lönsamhet.
Eftersom SAS har många viktiga och frekventa kunder i regionen kommer kapaciteten till Umeå istället att öka.– Det är beklagligt att vi inte längre kan flyga till Örnsköldsvik. Men linjen har bara varit lönsam i två år under hela 2000-talet och det är inte längre hållbart. Jag vill betona att vi hela tiden haft ett bra samarbete med näringslivet, flygrådet och flygplatsen, säger Erik Tallroth, tf inrikeschef SAS Sverige.

SAS har under den senaste tiden hyrt in ett mindre flygplan än vad SAS normalt sett flyger, men inte heller det har gjort trafiken lönsam.

Bokade resenärer efter den 15 december erbjuds att resa till och från Umeå där SAS ökar kapaciteten. SAS kommer även att stå för marktransporten mellan flygplatserna i Örnsköldsvik och Umeå för dessa resenärer.
Den som väljer att avstå från sin bokade resa får pengarna tillbaka.

– Genom att välja SAS från Umeå kan den som reser vidare från Arlanda även i fortsättningen erbjudas en smidig resa, som till exempel att kunna checka in sitt bagage hela vägen. Att göra hela resan med ett och samma bolag ger en ökad trygghet, säger Erik Tallroth.

Samtidigt som trafiken upphör, läggs även SAS stationsstjänst ner på Örnsköldsviks flygplats. Nedläggningen berör nio medarbetare.

SAS har flugit linjen sedan 1992 då SAS köpte Linjeflyg som i sin tur flög linjen från 1961.

Informationsavdelningen Scandinavian Airlines SverigeFör ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Tallroth, tf Inrikeschef SAS Sverige, 0709 – 97 20 57
Niclas Härenstam, presschef SAS Sverige, 08 – 797 33 30