SAS tecknar intentionsavtal med Amadeus

March 17, 2008 10:24

SAS koncernen har tecknat ett intentionsavtal med Amadeus, en av de ledande leverantörerna av globala distributionssystem och IT-lösningar inom flygbranschen. Intentionsavtalet innebär att delar av SAS kommersiella IT-plattform kommer att bytas ut. De delar som omfattas är försäljning, bokning, biljettering check-in och lastkontroll. De nya moderna systemen, som är enklare att använda och mer standardiserade, kommer att ge SAS koncernens medarbetare ett bra stöd i mötet med kunden. Vidare innebär intentionsavtalet att resebyråerna behåller tillgången till de lägsta priserna hos SAS genom Amadeus.

– Intentionsavtalet ger SAS koncernen möjlighet att erbjuda våra kunder innovativa lösningar under de kommande åren. Det blir också lätt att finna prisvärda alternativ. Utöver detta kommer avtalet att innebära väsentligt reducerade distributionskostnader, säger Robin Kamark, chef för Airline Commercial, SAS koncernen.

– Det har varit en lång process och vi ser nu fram emot att ta nästa steg i detta fördjupade samarbete, säger Robin Kamark.

SAS Group Corporate CommunicationsFör ytterligare information, vänligen kontakta

Robin Kamark +46 709972424 (Distribution)
Eva-Karin Dahl +46 709972817 (Distribution)
Mats Fagerlund +46 87972474 (IT)