Skibonus til Redd Barna

November 14, 2008 14:02

Petter Northug takker nei til bonuser fra sponsoren SAS denne sesongen. Hver gang skikongen står på pallen vil bonuspengene i stedet gå til Redd Barna.Det var i forhandlingene om bonusavtale mellom SAS og Petter Northug denne uvanlige avtalen kom i stand. Vanligvis kan de beste skiløperne fylle lommene med mange tusen kroner i form av bonuser når de får pallplasseringer. Northug har i stedet valgt å gi bonuspengene til Redd Barnas arbeid.

Skolegang for bonuspengene
– Jeg har både fått skolegang og en trygg og god oppvekst her i Norge. Hvis jeg kan bruke farta i løypa til å gi barn en bedre oppvekst så er det god nok bonus for meg, sier Petter Northug.

I årets sponsoravtale ønsket Northug at bonusen skal gå til Redd Barnas ABC-kampanje, som skal gi åtte millioner barn mulighet til å gå på skole. Sponsoren SAS syntes ideen var så god at de har lovet å doble utbetalingene som går til Redd Barna hver gang Northug vinner.

Northugs mål er å gå inn hundre tusen kroner til Redd Barnas kampanje i løpet av sesongen.

Glade for støtten
– Vi i Redd Barna er kjempestolte av at Petter også denne sesongen ønsker å gi sin bonus til Redd Barna. Vi krysser fingre for at Petter når sine mål for sesongen og at det blir mange pallplasseringer, sier generalsekretær i Redd Barna, Gro Brækken.

——————
Kontaktinformasjon for journalister:
Sponsorsjef Bernt Halvard Olderskog
Informasjonssjef Knut Morten Johansen
Mail: knut-morten.johansen@sas.no
www.sas.no/no/Om-SAS-Norge/Presse/SAS Norge er landets største flyselskap med 440 avganger i døgnet, og er et heleid datterselskap i SAS konsernet. Selskapet driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Årlig frakter SAS Norge om lag 10 millioner passasjerer. Resultatet for 2007 var 912 millioner kroner.

SAS Norge har 62 fly, 54 av dem er Boeing 737, 6 er av typen Fokker 50 mens 2 er av typen Avro 70. SAS har omtrent 160 destinasjoner, og SAS Norge opererer 63 flyplasser i og fra Norge. 16 av disse er innenriks.