SMS til alle reisende

April 9, 2008 08:56

Flypassasjerer får nå en SMS med status for sitt fly før de skal reise. SAS har testet ut teknologien i vinter, og passasjerene er storfornøyde.Denne uken starter SAS sin nye mobiltjeneste som gir passasjerene beskjed om flyet er i rute eller forsinket. Et par timer før du skal reise får du en SMS om at flyet er i rute, og hvilken utgang flyet står ved. Hvis det oppstår en forsinkelse vil du umiddelbart få beskjed om dette på SMS.

Gratis tjeneste
– Alle som har registrert mobilnummeret i bestillingen sin vil få denne servicen fra oss helt gratis. Nå vil du få status for ditt fly, enten du er på Flytoget, i tax-freebutikken eller sitter ved utgangen, sier kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide i SAS Norge.

SAS-passasjerer som har reist til Trondheim i vinter har testet ut teknologien, og kundene har vært veldig fornøyde med denne servicen.

– Vi har tidligere brukt denne teknologien bare til abonnenter, men på bakgrunn av positiv tilbakemelding fra våre kunder vil alle våre 10 millioner passasjerer etter hvert få denne servicen, sier Midteide.

Ni av ti ønsker SMS
Flyselskapene har fått kritikk for at det er vanskelig å få informasjon på flyplassene, særlig når været har skapt store problemer i flytrafikken. SAS har utviklet denne mobilteknologien for at kundene skal få bedre informasjon om sitt fly også i slike situasjoner.

I testen sa nær 90 prosent av passasjerene at de ville ha denne servicen fra SAS. De passasjerene som ikke ønsker dette kan enkelt stoppe tjenesten ved å sende en melding tilbake til SAS.

SAS har også vært tidlig ute med annen moderne teknologi. Selskapet har tidligere lansert både innsjekking på mobil og bruk av biometri på alle norske flyplasser.

——————
Kontaktinformasjon for journalister:
Kommunikasjonsdirektør Thomas Midteide
Mail: thomas.midteide@sas.no
SAS Norge er landets største flyselskap med 440 avganger i døgnet, og er et heleid datterselskap i SAS konsernet. Selskapet driver ruter i Norge, samt mellom Norge og det øvrige Europa. Årlig frakter SAS Norge om lag 10 millioner passasjerer. Resultatet for 2007 var 912 millioner kroner.

SAS Norge har 62 fly, 54 av dem er Boeing 737, 6 er av typen Fokker 50 mens 2 er av typen Avro 70. SAS har omtrent 160 destinasjoner, og SAS Norge opererer 58 av disse direkte i og fra Norge. 17 av destinasjonene er innenriks. Om lag 3500 medarbeidere arbeider i selskapet, som har sitt hovedkontor på Fornebu ved Oslo.

SAS Norge åpner 15 nye fritidsdestinasjoner i Europa i år.