Väljare och semestervalet

January 2, 2008 09:00

De som stödjer regeringspartierna vill bada, medan oppositionens supportar hellre bara vill koppla av. Men alla ”färger” vill resa i sommar. Moderater och centerpartister vill spela golf. Folkpartister, kristdemokrater och socialdemokrater badar helst. Vänsterpartister och miljöpartister vill ta det lugnt. Vänsterpartisteter drömmer också om att fiska. Det visar en kartläggning som SAS låtit göra. Det populäraste landet är Italien, som särskilt folkpartister favoriserar. Vänsterpartister är piggare på Grekland än de andra, och kristdemokrater är mer sugna på Spanien.

En av de mest avgörande faktorerna i valet av sommarresa är för alla värmen. För miljöpartister är det viktigt att det finns mycket att uppleva och upptäcka. Var fjärde nämner detta, mot bara 7 procent bland de övriga. Vänsterpartister är de enda som låter ekonomin avgöra vart man reser. 10 procent nämner det som en avgörande faktor, att jämföra med blott 1 till 5 procent av de övriga. Kristdemokrater vill helst vara i sommarstugan – ett alternativ som nästan inte förekommer bland de övriga. Men inte för att ligga i hängmattan, utan de kommer att snickra och måla och sköta om trädgården. Folkpartister vill ha kulturupplevelser.

– Då kanske 2008 års kulturhuvudstad, norska Stavanger, passar bra. SAS Sverige startar direktflyg till Stavanger den 30 mars, säger Ulf Hermansson Samell, SAS Sveriges marknadschef.

Alla grupper brukar köpa med sig saker hem från resan. Vad man köper är lite olika. Var fjärde supporter av regerings-koalitionen köper helst kläder, medan var tredje sympatisör med oppositionen köper minnessaker. Kläder lockar centerpartister mest av alla, medan vänsterns väljare är minst benägna att köpa sånt. Vänsterpartister hittar istället köpvärda böcker på semestern.

De flesta verkar ha slutat röka – bara två procent av vänsterpartisterna köper tobak. Bland de övriga är siffran noll! Alkohol är mer populärt: var femte moderat och folkpartist köper detta, och de andra partiernas sympatisörer är inte långt efter. Ett undantag är centerpartiets, bara sex procent vill ha en spritflaska med sig hem. Folkpartister och miljöpartister köper även matvaror.

Undersökningen gjordes bland 750 svenska kvinnor och utfördes av Synovate i december.

För ytterligare information var god kontakta:
Ulf Hermansson Samell, Marknadschef, Scandinavian Airlines Sverige, tel: +46-70 997 40 40

Informationsavdelningen Scandinavian Airlines Sverige Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen:
Årspassagerare: Cirka 6 miljoner
Flygplan: 42
Medarbetare: 2800
Start/landningar: 300 per dag
Destinationer: 44, från och inom Sverige.
Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige.