Förhandlingarna med fackföreningarna avslutas utan resultat

July 6, 2009 13:11

Förhandlingarna mellan ledningen och fackföreningarna i SAS är idag avslutade utan resultat. Det var en kort tidsfrist utsatt före sommaren för dessa förhandlingar beroende på den omfattande krisen som flygindustrin befinner sig i. Trots att vissa framsteg gjordes lyckades det inte uppnås avtal om reduktioner rörande personalkostnaderna med samtliga av koncernens 39 fackföreningar. Ledningen och styrelsen kommer nu att se på andra former och åtgärder för att minska kostnaderna i SAS.

– Vi har under de två veckorna vi utsatt kommit en bit på vägen men inte lyckats uppnå avtal som ger varaktiga eller tillräckliga kostnadsreduktioner utan att avtalen blivit kopplade till omöjliga förbehåll eller motkrav. Detta gör att vi dessvärre inte uppnår de helt nödvändiga kostnadsbesparingarna. Ledningen kommer nu istället omedelbart tillsammans med styrelsen att se på andra former och åtgärder för att minska kostnaderna, säger Mats Jansson VD och koncernchef i SAS AB

För ytterligare information om, vänligen kontakta Claus Sonberg, Executive Vice President, SAS group Communications, +46 709971660