Ikke gratis med Ryanair likevel

September 14, 2009 11:09

Ryanair lovet gratis billetter til SAS-ledelsen. Som vanlig viser det seg at Ryanairs annonserte tilbud hadde mange skjulte vilkår som passasjeren ikke fikk vite om.Ryanair-sjef Erik Elmsäter sendte sist uke ut en pressemelding hvor han lovet ledelsen i SAS gratis flybilletter. Claus Sonberg, som sitter i SAS toppledelse, ringte Elmsäter før helgen for å få billettene sine. Etter å ha tenkt seg om i helgen var ikke billettene gratis lenger. Som vanlig kom de skjulte vilkårene frem i dag: Tilbudet var ikke gyldig for alle i toppledelsen, bare for noen få utvalgte, og altså ikke for Sonberg.

– Nå opplever jeg akkurat det alle andre Ryanair-passasjerer gjør. Ryanair lover først en ting, mens virkeligheten er en helt annen – og slett ikke gratis, sier Claus Sonberg, Executive Vice President i SAS Group.

Han kommer likevel til å gjennomføre reisen med verdensmestrene i skjulte passasjergebyrer, men må altså betale både billett og gebyrer selv.

– Jeg skjønner at Ryanair ikke ønsker fokus på sine mange gebyrer. Jeg flyr SAS hver uke, men skal nå bytte ut en av turene mine med Ryanair for å sjekke hvor mye tid og penger jeg faktisk bruker ved å fly til deres perifere flyplasser, sier Sonberg.

Ryanair lanserte sist uke både et nytt bagasjegebyr og tilbud om gratisbilletter til SAS-ledelsen. Foreløpig har de bare trukket det ene tilbudet. Å sjekke inn koffert nummer to hos Ryanair koster fortsatt mer enn å fly til de fleste byer i Europa med SAS, inkludert bagasje, punktlighet og god service.————————-
For mer informasjon om den gebyrbelagte “gratisreisen”:
Claus Sonberg, Kommunikasjonsdirektør i SAS Group: +46 7099 71 660