Lyckat bagagetest blir permanent

June 3, 2009 13:38

Vårens försök med att checka in bagage hela vägen från en utrikesdestination till en inrikesdestination utan att resenären själv behöver ta bagaget genom tullen på Arlanda har varit lyckat.
– Kunderna har uppskattat enkelheten och servicen. Nu blir hanteringen permanent, säger Niclas Härenstam, presschef SAS i Sverige. I samarbete med LFV och Tullverket har SAS lyckats förenkla resan för de som byter mellan utrikesflyg och inrikesflyg på Stockholm-Arlanda Airport. Tidigare fick resenären själv hämta ut sin väska på bagagebandet i utrikesterminalen för att bära den till inrikesterminalen och checka in den på nytt.

– Men servicen det gäller bara dem som reser med SAS. För resenärer med andra flygbolag gäller fortfarande den gamla hanteringen, säger Niclas Härenstam.

Incheckning hela vägen gäller till alla SAS inrikesdestinationer utom Skellefteå där flygplatsen ännu inte är klassad som internationell gränskontrollort. Undantagna är också resenärer med tullpliktiga varor eller djur i sitt incheckade bagage. Dessa ska förtulla på Arlanda som tidigare.

SAS flyger från Stockholm till Göteborg, Kalmar, Kiruna, Luleå, Malmö, Ronneby, Sundsvall/Härnösand, Umeå, Åre/Östersund, Ängelholm/Helsingborg.

– Hos SAS ingår alltid möjligheten att gratis checka in sitt bagage. Vi och våra kunder gillar inte dolda avgifter, säger Niclas Härenstam.För mer information:
Niclas Härenstam, presschef SAS i Sverige, 0709 – 97 18 25